14-километровият железопътен тунел, който ще бъде прокаран между Елин Пелин и Костенец, ще е най-дългият в България. Съоръжението ще струва 500 млн. лв. и трябва да бъде построено за 6 години.
Това стана ясно от обявената от обществена поръчка за модернизирането на релсовия път между София и Бургас.
Тунелът ще е 2 пъти по-дълъг от настоящия първенец „Козница" (5.8 км), който се намира между Копривщица и Стряма и е построен в средата на XX век.
Новият тунел е част от обновяването на жп трасето между Елин Пелин и Костенец. Търгът за обновяването на 51-километровия железен път е разделен на 3 части, като включващата тунела е най-скъпата.
Идеята е да се изгради високоскоростна отсечка, където пътническите влакове да могат да се движат със 160 км/ч, а товарните - със 120 км/ч.
Предвидени са също 8 моста и естакади, нова гара в Елин Пелин, спирка Побит Камък и разделен пост при Вакарел.
Общата стойност за модернизацията на трасето е малко над 1 млрд. лв. без ДДС. Парите, разбира се, са европейски.
Обявен е и търг за 25-километровият жп път между Костенец и Септември, където са отделени 361 млн. лв. без ДДС. Финансирането е осигурено от новия механизъм "Свързана Европа".
Ще бъдат изградени 3 тунела с двойна жп линия с обща дължина от почти 4600 метра, както и 23 моста и виадукти с приблизителна дължина 2230 м.
Крайният срок за усвояване на парите е до края на 2023 г.