Министърът на отбраната Николай Ненчев получи мандат за водене на разговори за придобиване на нови изтребители за българските ВВС. Това съобщи самият министър след вчерашното заседание на Министерски съвет (МС). Имаме ли новина или отново продължаваме с празните приказки по темата, които се точат вече над 11 години?
Секретен мандат
Министър Ненчев каза, че получава мандат за водене на разговори по изтребителната тема пред журналисти след заседанието на Министерски съвет. Той даде минимални детайли за същността на мандата си, отвъд факта, че ще говори със страни, предлагащи употребявани и новопроизведени изтребители, след което ще информира МС за резултатите от тези разговори.
И дума не става за срокове, в които трябва да се проведат тези разговори, за количествата за които ще се говори, нито за финансовите рамки на евентуалния проект. Всъщност, практически нищо не е ясно (поне за широката общественост) за естеството на този мандат, тъй като МС не публикува на сайта си решението по въпроса, нито публично обяви точката в дневния си ред.
А това значи само едно - въпросът е бил обсъден на закрито заседание на правителството. Дневният ред на тези заседания, провеждащи се заедно с редовните сесии, както и решенията от тях, невинаги се обявяват, а стенограмите им по правило остават секретни. Така че скоро няма да разберем какво точно е правителственото решение, нито какво е било обсъждането свързано с него.
Защо се налага това, засега е неясно, но хвърля сянка на съмнение по няколко направления. Първо, дали правителството иска да има максимална прозрачност при една евентуална процедура за придобиване на нов боен самолет и второ, дали секретността не се налага за да не се види, че т.нар. "мандат" не е нищо повече от потупване по рамото и формално даване на разрешение на МО да прави това, което прави вече повече от десетилетие по темата - да води празни разговори с евентуалните доставчици.
Ако върнем лентата назад, ще видим, че нещо такова вече се случи през декември 2012 г. Тогавашният министър на отбраната Аню Ангелов се беше засилил да купува употребявани F-16 от Португалия и в бързането си искаше да финтира всякакви мислими и немислими законови процедури и чакаше да получи правителствено разрешение по темата.
Вместо това, Ангелов получи позволение от МС да води преговори за събиране на информация, а в разпространената стенограма ясно се виждаше, че премиерът Бойко Борисов изрично заявява, че се събира информация за да може да се вземе решение за покупката в неопределеното бъдеще. Дали и сега министър Ненчев не е получил същото празно разрешение?
Не, не, не и пак не
На фона на мандата за разговори, с който министър Ненчев се похвали, премиерът Борисов за последните два месеца цели четири пъти се изказа по темата. Изявленията му в най-добрия случай могат да се приемат, като дипломатичен отказ за работа по проекта за покупка на нови изтребители за ВВС.
"Засега ще изчакаме с военните самолети, тъй като първо ще дадем на пенсионерите, ще си пооправим малко държавата, ще върнем финансовата дисциплина. Като свършим всички тези работи ще купим и нови самолети", каза премиерът на 21 април след среща с Хойт Ий, заместник-помощник на държавния секретар на САЩ за Европа и Евразия.
"Изтребители за армията ще купуваме, когато имаме пари, след две - три години", категоричен бе Борисов и на 27 април, след заседанието на КСНС, на което бе обсъдено състоянието на отбраната.
"Не съм убеден, че сега е моментът да говорим за изтребители. Имаме доста социални теми, които искам да си покрием", каза министър-председателят на 25 юни от Брюксел, а на следващия ден бе дори още по-категоричен по темата:
"С този ръст на икономиката след 15 години ще може да си купим ескадрила изтребители". Как тези изказвания кореспондират с дадения мандат?
Вероятно нещата са по-сложни и опират до вътрешно-коалиционната динамика в кабинета "Борисов". В началото на миналата седмица стана ясно, че военният министър Ненчев и външният Даниел Митов смятат да внесат в МС за обсъждане две решения. Едното за стартиране на процедура по покупка на нови изтребители, а другото - за започване на преговори със съюзни държави от НАТО за поемане на охраната на въздушното ни пространство, поради невъзможност и нежеланието за поддръжката на МиГ-29.
Второто предложение обаче е предизвикало тиха, но сериозна буря. Премиерът и президентът Плевнелиев бързо са разбрали, че едно такова предложение ще налее много вода в мелницата на партиите, които се усилено се упражняват в анти-НАТО и анти-ЕС риторика. И то точно преди местните избори през есента. Така, че е била дадена спешна заръка да не се стига до прекратяване на експлоатацията на МиГ-29.
МиГ-29 завинаги
В последните месеци изглеждаше, че в определени кръгове в МО и МВнР имат намерение да сложат кръста на наличните МиГ-29 и с това да приземят изтребителната ни авиация, а задължението за охраната на въздушното ни пространство да се поеме от друга страна от НАТО. Идеята бе дискретно прокарвана на различни нива и придоби явни измерения с предложението за започване на преговори със съюзни държави по темата.
Проблемът на МиГ-29 е чисто политически. Произведен е в СССР, а днес за поддръжката му у нас се грижи руската компания РСК „МиГ". След тежко изострените ни отношенията с Русия, след събитията в Крим и Източна Украйна, въпросът за прекъсване на зависимостта от руската страна (тоест пенсионирането на изтребителя) се е поставял многократно, но придоби сериозна острота с идването на външния министър Даниел Митов. Тези намерения са намерили и редица поддръжници в редиците на ГЕРБ, включително от бившите заместник министъри Валентин Радев и Августина Цветкова.
Командването на ВВС, обаче намира елегантно решение. Полша експлоатира със собствени сили и благодарение на държавните си военноремонтни заводи две ескадрили МиГ-29 и може да се преговаря с нея за техническа поддръжка и на нашите самолети. А Полша е наш съюзник и партньор, както в НАТО, така и в ЕС и тук никой не може да каже нищо за влизане в зависимост с неправилните държави. Министър Ненчев не отхвърляше публично тази идея, но и не вършеше нищо за осъществяването й.
Заръките на премиера Борисов за търсене на решение по въпроса за охраната на въздушното ни пространство, обаче са ускорили процесите на преговори с полската страна. В края на миналата седмица полска делегация от тяхното МО и военните заводи, които поддържат МиГ-29 е била в България. Резултатите от разговорите са били повече от плодотворни, като поляците са гарантирали поддръжка до 2028 г. и цени, еднакви с тези, които плащат полските ВВС.
Не случайно премиерът Борисов на няколко пъти каза, че имаме възможност за поддръжка на МиГ-29 с полска помощ и така ще може да си пазим въздушните граници сами. Военният министър ловко усети смяната на посоката на вятъра и започна да говори за полската опция, като готово решение чакащо финален подпис.
"Не сме притиснати от обстоятелствата към този етап, тъй като решихме, под една или друга форма въпроса с ремонта на МиГ-29, така че имаме възможност във времето да обмислим много добре нашите действия и да преценим кога и с кого да разговаряме по тази тема", каза вчера министър Ненчев.
Набързо бе забравено и намерението МС да даде разрешение за разговори с членки от НАТО за поемане на бойното дежурство над България, но явно премиерът е счел, че е добре да се даде някакъв мандат на министър Ненчев за да не изглежда, че действията му се бламират. А и да не забравяме, че вчера Борисов заяви, че е "смъмрил" военния и вътрешен министър за батака в публичното пространство с американските танкове. Така, че явно Борисов прилага методите на „моркова и тоягата". Мъмрене за танковете, но и мандат и нещо като подкрепа за изтребителите...
Да си поприказваме
В какво ще се изразят разговорите с евентуалните доставчици на изтребители за България засега знаят малцина. Ясно е, че реалистичните опции пред страната ни са две. Едната е употребявани изтребители F-16, които могат да се доставят от страни членки на НАТО. Министър Ненчев спомена, че това могат да са Белгия, Холандия и Гърция. Другата опция са новопроизведените шведски изтребители Saab Gripen. Вицепрезидентът на компанията за Централна и Източна Европа Даниел Боестад побърза да заяви, че компанията му приветства вчерашното дправителствено решение и е готова да участва в процес, за който се надява да е прозрачен. Боестад подчерта и че Saab и шведското правителство могат да предоставят гъвкави финансови решение на страната ни.
Трябва обаче да отбележим, че реалният старт на една истинска процедура за закупуване на нов изтребител за България ще изглежда съвсем различно. И той ще започне с искане до МС за започване на такава процедура с последвало разглеждане в Народното събрание на инвестиционен проект, който включва финансовите рамки на проекта, сроковете му и количествените му измерения. Едва след това може да се дава начало на конкурсна процедура, която може да се изпълни по Закона за обществените поръчки или други правни рамки, които се счетат за удачни и при наличие на сериозна комисия с представители от МО, МФ и МИ, която да оценява дадените оферти.
Може би само премиерът Борисов и финансовият министър Владислав Горанов могат да дадат отговор на въпроса кога това ще стане. Дотогава министър Ненчев има официално разрешение да си приказва с евентуалните доставчици.