Ползването на градски транспорт в София има много привърженици и противници, но вече едно е несъмнено - то става много по-удобно и сигурно.
Край на безуспешното търсене на пунктове за продажба на билети, на возенето гратис в късните и ранните часове на денонощието и притеснението, че контролата ще те глоби, защото няма откъде да си купиш билет, на изминаването на далечни разстояния пеша по същата причина, на ровенето и търсенето на дребни...
От 11 май жителите и гостите на София вече могат да се разплащат и да се таксуват бързо и лесно с безконтактните си Visa карти в над 1100 трамваи, тролеи и автобуси. Услугата е част от проекта на Центъра за градска мобилност за новата билетна система на градския транспорт в София.
Приемат се всички Visa карти независимо от техния издател. Иновацията спестява на пътниците редица неудобства и им осигурява комфорт, който досега те са изпитвали единствено в чужбина. Благодарение на експертния опит на Visa, спомогнал за реализирането на редица проекти за безконтактни разплащания в обществения транспорт по целия свят, София се нарежда сред модерните мегаполиси, които предлагат подобна услуга.
Технологията позволява жителите, туристите и бизнес посетителите на града да се таксуват по същия удобен и сигурен начин, по който пазаруват ежедневно с безконтактната си дебитна или кредитна карта Visa. Единственото, което трябва да направят, е да доближат картата, мобилния си телефон или смарт часовника си до валидатора.
В резултат от пандемията безконтактните трансакции, които изключват физическия допир до различни повърхности, се превърнаха от удобство в необходимост. Те предлагат на потребителите бърз, удобен и сигурен начин за разплащане и са от решаващо значение за спазването на необходимата дистанция.
Това е и една от причините операторите на обществен транспорт в цял свят да нареждат безконтактните разплащания сред приоритетните мерки за цялостното възстановяване от пандемията. В същото време, те повишават и доверието на клиентите към услугата като предлагат по-безпроблемно преживяване.
С оглед на факта, че част от градовете са в различни етапи на повторно отпускане на мерките срещу COVID-19, общественият транспорт ще играе все по-важна роля и в икономиката.
Той е от съществено значение за придвижването на много хора, които ежедневно разчитат на него да стигат до работа и да се приберат вкъщи.
В София преди пандемията над 20% от жителите на града го използват именно с тази цел. Сега преживяването на всички пътници ще бъде значително подобрено, тъй като безконтактните разплащания са много по-бързи от алтернативите като закупуване на хартиени билети или използване на пари в брой за билетни автомати и води до намаляване на струпванията на хора.
И не на последно място гражданите и гостите на София, които използват мобилни разплащания, ще имат защитата на усъвършенстваната технология на Visa, което означава, че това е най-сигурният начин за разплащане, за да се стигне от точка А до точка Б.
Според проучване, проведено от Visa, неудобството е една от ключовите пречки, които карат хората да използват алтернативен транспорт. Другите неудобства, изтъкнати от респондентите, са свързани с дългите опашки (52%), липсата на еднакви билети за всички видове транспорт (47%), 44% не знаят колко трябва да плащат, а 41% казват, че за ползването на услугите трябва да разполагат с пари в брой.
Чрез предлагането на разплащания за нови форми на мобилност, като безконтактен градски транспорт, Visa повишава ефективността на услугата и я прави по-достъпна както за бизнеса, така и за пътниците. В Лондон, един от първите градове, приели технологията на Visa, пътуващите определят въвеждането на безконтактните устройства за най-значимото подобрение на преживяването им в обществения транспорт.
Осигуряването на по-удобен достъп до обществения транспорт е само един от начините, по които Visa подкрепя икономическото възстановяване.
Придвижването на хора във и около градовете с възможности за дигитални разплащания в градския транспорт може да помогне и на малкия бизнес. Той е гръбнакът на местните икономики и бе тежко засегнат от пандемията - да се улесни завръщането на клиентите му е от решаващо значение за неговото развитие в бъдеще.
Например в градовете, които предлагат безконтактни системи за закупуване на билети, потребителите, които се разплащат по този начин, по-често посещават околните местни обекти за ежедневни покупки, като ресторанти за бързо хранене, магазини за хранителни стоки и аптеки.
Освен всичко казано до тук, тези технологични въведения допринасят за по-устойчива, по-екологична и по-приветлива градска среда.
Умните, ефективни системи за обществен транспорт водят до редуциране на използването на автомобили в полза на по-чистия алтернативен транспорт, като съответно намаляват вредните емисиите и замърсяванията, затрудненото придвижване и загубата на време в чакане и задръствания.