Южнокорейската попкултура винаги е била част от живота ни, но Западният свят легитимира категорично влиянието ѝ през 2020 година, със стъпването на каста на филма "Паразит" на сцената на Оскарите, за да получи наградата си за най-добър филм на годината.
Преди това бяхме чували за т.нар. корейски поп или известен сред тийнейджърите като кей поп (K-Pop). Последният в лицето на момчешката банда BTS e видим почти навсякъде - от рекламите на Макдоналдс, до последния албум на британската група Колдплей, където невероятната седморка припява в един от хитовете на британската банда.
Корейските барбекю ресторанти са навсякъде по планетата, включително и в България, а корейският вариант на рамен - guksu, вече се бори за първото място в сърцата на гурме изследователите от цял свят.
Да не забравяме влиянието на Южна Корея в автомобилната и хайтек индустрията, където те са винаги на първите позиции, както и в анимационния жанр, наречен накратко корейско аниме, конкуриращо оригиналното течение от Япония.
И, разбира се, абсолютната революция в корейската мода и корейските продукти за красота и грижа за кожата, които бавно, но сигурно навлизат в западните молове.
Възходът на южнокорейската култура се случва почти като на магия. Бедната до края на 70-те години нация (по-бедна дори и от Северна Корея) преживява почти магически възход през последните десетилетия, за да се превърне в една от най-богатите, най-технически напредналите и може би най-актуалните от гледна точка на културни символи държава.
Последните са силно обвързани един с друг, следвайки корпоративна схема, стимулирана и подкрепяна от правителството, която насочва потребителя от един бранш към друг в логична, но някак органична последователност.
В условия на пандемия, корейците са на път да наложат и следващото голямо нещо - индустрията с виртуална реалност и холограми, която замества живото присъствие с преживяване, което се приближава до абсолютното физическо усещане.
И това се отнася, както за забавната индустрия, така и за науката, позволяваща на хирурзите например да експериментират със сложни операции във виртуална среда, в пълно съвпадение с реалния живот.
Видно е, че хегемонията на Южна Корея в областта на храненето, спорта, автомобилите, козметиката, музиката и киното ще продължи да се разраства.
Netflix вече може да се похвали с най-печелившата продукция в портфолиото си - сериалът Squid Game, приходите от който надхвърлиха всяка една друга продукция в историята на мрежата, а мърчандайзингът свързан с този филм е навсякъде - от индустрията с електронни игри до училищните дворове...
Същото важи и за иновациите в технологиите, свързани с подобряване на средата - не е изненада, че именно от Южна Корея идва и следващото голямо нещо в областта на бездимните алтернативи на конвенционалните цигари - стилното и компактно устройство за нагряване на тютюн lil SOLID 2.0, което извън пазара в Южна Корея се разпространява като част от портфолиото на Филип Морис Интернешънъл.
Те правят истинска революция в сектора през глобално споразумение с южнокорейската тютюнева компания KT&G, като част от стратегията за преминаване към бъдеще, в което цигареният дим ще е само спомен.
Малкото, но много солидно устройство lil SOLID 2.0 вече се продава успешно на пазари като Русия, Украйна и Япония, от скоро и на Балканите в Сърбия, Македония и Албания, а в края на ноември пристига и в България.
Страната ни е сред първите в Европейския съюз, която ще се радва на корейското технологично чудо заедно с Полша и Чехия.
Стратегията за подобряване на начина на живот и намаляване на вредата е заложена в устойчивите планове за развитие на почти всички индустрии по света, включително и в тези, идващи от Южна Корея и може би именно предложенията за намаляване на рисковете от вредните удоволствия, както и за подобряване на общественото здраве ще продължат да оглавяват класациите по интереси на потребителите и организациите по целия свят и занапред.
Затова и продуктите, които по някакъв начин комбинират в себе си удобство, практичност, високо качество и заедно с това повишават качеството на живот и подобряват заобикалящата ни среда, независимо от произхода им, ще са онези, които ще определят интересите ни и в бъдеще.
В Южна Корея вече знаят това!