Да се върнем толкова назад...
Колкото човешката история може да ни позволи. От появата на модерния човек преди около 200 000 години преди Христа, рисунките по стените свидетелстват за живота на нашите предци с всички непознати и любопитни детайли, които все още не могат да намерят най-точното си тълкование. От Африка до пещерата верига Ласко.
Там, в югозападна Франция, са открити палеолитни пещерни рисунки, смятани за най-известен образец на изкуството от късния палеолит, датиращи около 17 хиляди години преди новата ера.
Тези рисунки попадат в Списъка на световното културно и природно наследство на ЮНЕСКО и са поредното доказателство, че връщайки лентата назад именно рисунките по стените са нашата връзка с предците ни - техните ежедневни занимания, вярвания, ритуали.
Те са прозорецът, който ни дава възможност да надникнем в многообразието на култури, които са оставили своите следи върху живота, който живеем днес.
От пещерите до домовете...
Важните обществени сгради, любимите улици, трафопостовете, ъгълчето за срещи... Мюрълите живеят своя живот от цветове, форми и интерпретации. Думата произлиза от латински "mumus" и означава "стена". Тя се използва за всички рисунки върху равни и големи повърхности като стени, тавани и други.
Точно така, Микеланджело Буонароти и Леонардо Да Винчи също са част от историята на мюрълите, която изживява първия си пик в Мексико през 20-те години на 20-и век. Тогава се появява движението на мексиканския мюрълизъм, който издига на пиедестал рисунките по сгради като символ на визуалната комуникация, носеща в себе си политически и социални послания.
Символи на движението в страната са Диего Ривера, Хосе Клементе Орозко и Алфредо Сикуейрос.
Големите рисунки често поставят важни въпроси...
Будят противоречия, обединяват, превръщат се в символ на свободата и надеждата и завладяват големите градове благодарение на уличните артисти, художници, чиито платна са фасадите на сградите. Те предават послания не само чрез цветове и форми, но и чрез локациите подбрани за техните мюръли.
Banksy, Жан Мишел Баския, Кийт Харинг, Lady Pink, Мillo са само няколко от имената променили градското пространство, превръщайки го в инструмент за въздействие върху хората. Представителите на съвременното изкуство подчертават, че уличните творения са с извънредна важност за света на изкуството, защото точно те имат способността да докоснат и да влязат в живота на безброй минувачи. Мюрълите и техните творци са посланици на идеите за социален активизъм.
Те "говорят" от името на хора, култури, обичаи.
За осъществяването на изкуство върху градска стена са нужни много фактори, а в основата на един подобен проект са времето за изработка, както и финансирането на изкуство с подобен мащаб. Това е и причината мюрълите да се превърнат в инструмент на съвременната и ефективната комуникация, бивайки спонсорирани от различни брандове. Така в колаборация между артист и компания се комуникират идеи и послания, поднесени с внимание към градската среда.
В София се появи ново изпълнено с послания и енергия градско изкуство върху стена, разположено на емблематичния ъгъл между улиците "Гурко" и "Георги Раковски".
То е дело на колаборацията между Филип Морис България и илюстратора и постер артист Мила Лозанова. Експлозията от цветове, като празнични конфети, разказва история за приемствеността, прогреса и важността да приемаме различията помежду си.
В синхрон с идеята зад градското изкуство и неговото влияние върху хората, които спират поглед на него, тази арт-стена прави София по-цветна и въздействаща.
"Чайникът е символ на гостоприемството, дома, топлината и споделянето. Дъгата, макар и обърната, символизира приемането и толерантността. Конфетите са символ на празнуването на живота от страна на всички, независимо от нашите различия", споделя Мила Лозанова и допълва: "Бих била щастлива ако минувачите, които поглеждат към арт-стената усещат топлина и положителни емоции."