Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Дигиталната безопасност започва у дома

Как Yettel помага на родителите да предпазват децата в интернет Снимка: Yettel
Как Yettel помага на родителите да предпазват децата в интернет

Над 65% от малчуганите на възраст между 7 и 12 години очакват да получават нови знания за сигурността онлайн от родителите си, показва проучване на телекома.

Кога трябва да започнем да говорим с децата за рисковете в интернет? На каква възраст е препоръчително те да получат първия си телефон? Трябва ли да контролираме съдържанието, което тийнейджърите потребяват?

Въпросите, които си задават днешните родители относно управлението на дигиталния живот на децата, са безброй.

Израснали частично в ерата на зараждащия се интернет или пък изцяло в аналоговия свят, на родителите им се налага да се учат в движение относно рисковете и възможностите, които необятната интернет вселена предлага.

Този натиск се подсилва и от зачестяващите случаи на кибертормоз сред младото поколение. По данни на Националния център за безопасен интернет през 2023 г. са получени рекорден брой сигнали на Горещата линия за докладване на вредно съдържание и онлайн престъпления срещу деца - 46 359, което е двойно повече спрямо предходната година.

На фона на тази стряскаща статистика, осъзнатото и отговорно използване на интернет е по-важно от всякога за предпазването на невръстните онлайн потребители.

Под наслов "Дигиталната безопасност започва у дома" инициатива на Yettel помага на родителите да подготвят децата за виртуалния свят чрез съвети и полезно съдържание, създадено в партньорство с Националния център за безопасен интернет.

Кампанията е част от програмата на телекома "Безопасен интернет и развитие на дигиталните умения", отличена с редица награди - последната от Министерството на труда и социалната политика. Повече за нея разказва Маргита Колчева, мениджър "Устойчиво развитие" в Yettel.

Каква е ролята на семейството за управлението на виртуалния живот на децата и защо решихте да поставите акцент върху т.нар. "дигитално родителство"?

Програмата "Безопасен интернет и развитие на дигиталните умения" е най-дългогодишният обществено значим проект на Yettel до момента, а основният ѝ фокус винаги е бил върху деца и тийнейджъри. През изминалата година проведохме проучване, за да изследваме как се възприема темата за онлайн защитата, какви са основните предизвикателства и откъде подрастващите черпят информация.

Един от ключовите изводи беше, че първият им досег с интернет се случва все по-рано. Ако за мен това беше в 5. или 6. клас, днес всяко второ дете между 7 и 12 години прекарва онлайн повече от три часа дневно.

Но по-важното, което научихме, е, че 68% от децата в същия възрастови диапазон очакват да получат информация и знания по темата безопасен интернет именно от родителите си. При тийнейджърите, които стават все по-независими, този процент е 42%. Това доказва важната роля, която заема семейството като източник на знание и ценен опит, за да бъдат децата по-запознати и подготвени за виртуалния свят.

С кампанията "Дигитално родителство" се стремим да осигурим необходимите ресурси и проверена информация, поднесени по разбираем начин, за да бъдат родителите подготвени за всяка ситуация и да знаят как да помогнат на децата си.

Тук възниква и логичният въпрос доколко родителите са готови да научат повече за безопасното използване на интернет?

Може да се каже, че т.нар. "осъзнато родителство" вече не е изолирано явление, а животът на децата в интернет е неизбежна тема, която присъства във всяко семейство.

Последното проучване, в което за първи път добавихме и родители, показа, че отглеждащите деца във възраст 7-12 години са почти напълно наясно с това как наследниците им използват интернет, докато при родителите на тийнейджъри има известно разминаване. Почти 1/3 от последните не са наясно какви профили следват децата им в социалните медии, а пък родителски контрол осъществяват едва 52%.

Прави впечатление също, че уменията на родителите са неконсистентни - има теми, в които се справят доста добре, като например създаването на силна парола. Но едновременно с това немалка част се затрудняват при разпознаването на фалшиви новини.

Нашата цел е заедно с Центъра за безопасен интернет да запълваме тези пропуски за родителите, а те от своя страна следва ди показват интерес и готовност да надграждат знанията и способностите си, което ни мотивира още повече да развиваме и усъвършенстваме програмата.

Как планирате да ангажирате родителите и какви са основните послания на кампанията?

Интернет изобилства от материали как да бъдем дигитални родители и как да помагаме на децата си. Проблемът е, че има прекалено много и прекалено разпръсната информация.

Затова през тази година продължаваме партньорството си с Центъра за безопасен интернет, който ни помага да отсяваме най-приложимите и актуални съвети на едно обособено място - специална страница на уебсайта на Yettel. Съвсем скоро съдържанието ще бъде достъпно и в мобилното ни приложение.

В момента работим и по създаването на Речник на дигиталната грамотност. Той ще представлява серия от публикации в социалните медии, които родителите използват най-често. В тях ще обясняваме базисни понятия и термини, започващи с буквите от азбуката и свързани с безопасността на децата в интернет.

А обобщената информация от всички букви ще бъде поместена във вече споменатата страница.

Каква е ролята на бизнеса за възпитаването на дигитални граждани и преодоляването на дигиталното разделение?

В последните години ролята на бизнеса се изменя значително.

Ако преди беше важно да произвеждаме и предоставяме надеждни продукти и услуги, сега все повече се поставя фокус върху това как може да помогнем на потребителите да ги използват по един отговорен начин.

Когато говорим за свързаност, ролята на един телеком не е само да предоставя връзка на клиентите си, но и да ги подтикне към безопасно използване на интернет и новите технологии.

Затова сме повече от щастливи, че с развитието на програмата ни допринасяме по темата, но и подпомагаме осъзнатите нужди на ниво Европейски съюз, залегнали в таргетите на Цифровото десетилетие на Европа 2030. Целта е до 2030 г. поне 80% от населението на ЕС на възраст между 16 и 74 години да има основни дигитални умения. В България този дял е около 36% към миналата година.

Надяваме се, че с новия фокус върху родителите ще помогнем на децата да намерят нужната подкрепа по темата и ще допринесем за увеличаването на този процент.

Тагове: yettel


 

Най-четените