Страница за милион долара или тайната да мислиш "наопаки"

Иновативните хора се броят на пръсти - и това важи включително и за технологичния свят. Но Алекс Тю определено спада към малцинството на иноваторите - и то от много ранна възраст. Ключът към неговото креативно мислене, както сам признава, е в желанието му да разбере какво точно интересува всички останали... за да направи точно обратното. Или поне така описва той себе си пред BBC, които публикуват негов обширен портрет.

През 2005-та година Тю е на 21 години и има само едно желание: да намери отнякъде достатъчно пари, за да може да плати за тригодишното си обучение по бизнес мениджмънт в Университета в Нотингам. За повечето млади хора нуждата от пари би означавала да се хванат на почасова работа или да вземат заем от банката, но не и за него.

Затова, възползвайки се, че още живее в родния си дом в Уилтшър, Англия, той създава страницата The Million Dollar Homepage, чрез която продава миниатюрно пространство за реклама в интернет.

Той решава, че ще прeдложи всеки един пиксел пространство от екрана за по 1 долар на различни рекламодатели. "Рекламните карета" са отделени в блокчета 10 на 10 пиксела.

Getty Images

"Практически нямах пари и се тревожех за университета", казва той. "Затова измислих тази откачена схема за забогатяване, която за моя изненада след това заживя собствен живот".

Само за четири месеца неговата страница става много популярна и започва да се отблагодарява за вложените в нея усилия.

Твърде бързо се появява и първият милион.

А след това, още през декември, Тю отпада от университета, в който толкова много е искал да се обучава. Но за него това вече не е проблем.

Рекламодателите намират сайта за много атрактивен. Сред тях са медиите на The Times, пивоварни, онлайн казина. За Тю няма значение кой рекламира в сайта му, той просто търси хора, които "биха искали да си купят пиксели".

Пред BBC той разказва, че тогава в живота му се появява за първи път завистта. Идеята за страница като Million Dollar е много интересна и доста хора биха искали те да са се сетили първи. Но именно той е първият, който измисля този начин за предлагане на реклама, което и създава врагове на Алекс.

Въпреки че историята със сайта е от преди 11 години, днес Тю продължава в своя стил - а именно да върши нещата по различен начин от останалите.

Алекс Тю, 2007 / Getty

Днес Алекс живее в Сан Франциско и е основател и главен изпълнителен директор на стартъпа Calm, който предлага мобилно приложение със същото име.

Calm съдържа голям набор от програми за релакс и медитация, предназначени за успокоение на мисълта и психиката. В приложението също така могат да се намерят визуални и аудио стриймове, които да изпълнят сетивата ви с тихото ромолене на дъжда или с плисъка на вълните.

Приложението е безплатно, но потребителите могат да изберат опция, чрез която за месец, година или за цял живот ще разполагат с досъп до повече възможности.

Бизнесът със спокойствието

Тю съвсем не е единственият, който иска да направи пари, привличайки спокойствие в живота на хората. В световен мащаб на пазара за приложения има осезаемо нарастване на такива за самоусъвършенстване и релаксация. Сред най-харесваните са Headspace, Buddhify, Smiling Mind.

Неотдавна основателката на Huffington Post Ариана Хъфингтън изостави своята медийна империя, за да оглави своя новата платформа за самопомощ Thrive Global. Не е тайна и че много известни личности като Хилари Клинтън, Опра Уинфри и Пол Маккартни са известни с медиативните си практики.

С една дума: интернет вече е претъпкан от сайтове и приложения, които помагат на хората да постигат повече в живота. Но Тю отново мисли в обратна посока на масовото.

"Традиционно технологиите са насочени към подобряване на ефективността, към това как да бъдеш продуктивен, как да направиш повече и да постигнеш повече. Как да бъдеш зает, зает, зает. А Calm е точно обратното - това е приложение за това как да намериш мир и тишина в този прекалено шумен свят".

Всъщност Calm в известен смисъл е тийнейджърска идея на Алекс.

Той я обмисля по един или друг начин, откакто е на 14 години. "Винаги съм се интересувал от психология и от човешки ресурси", казва той. Като тийнейджър е чел всичко, което може по въпроса - от подобряване на паметта, до техники за стимулиране на концентрацията и кеативността. "И дори тогава си мислех, че трябва всичкото това съдържание да бъде достъпно онлайн по някакъв начин. Трябва да можеш да намериш сайт, който да ти покаже някои техники за релаксация и за успокояване на съзнанието".

Затова и когато основава Calm през 2012-та, той си представя неговото развитие именно чрез уебсайт. Но година по-късно компанията става мобилна чрез приложение. "Всъщност мисля, че това е една от причините за успеха на Calm - той е достъпен в движение, от собствения ви телефон".

Алекс определено е уцелил вълната - Calm има шест милиона посетители, а компанията на три пъти получава финансиране от общо 1.5 млн. долара. Той не може да цитира точни цифри, но уточнява, че стартъпа носи милиони долари приходи всяка година.

И все пак, за да стигне до Calm, той изминава дълъг път. Неочакваният успех на сайта Million Dollar му позволява да развива нови идеи, но и го отдалечава от онова, което му е наистина интересно.

След първия си уебсайт Алекс се впуска в множество експерименти. Първо той създава Pixelotto - опит да продава пространство за реклама, подобно на Million Dollar, след това е PopJam - социална мрежа за споделяне на смешно съдържание, а накрая One Million People, което отново напомня първия му проект, но със снимки, вместо реклами.

Нито един от проектите му обаче няма успех.

Тогава Тю решава да замине в Сан Франциско, където да работи за технологичната компания на свой британски приятел - Майкъл Бирч, създател на сайта Bebo.

Бирч от своя страна оценява енергичността на Тю и неговата креативност:

"Алекс е човек на идеите и не се бои да мисли на едро. Той се премести в САЩ, за да работи с мен по мои проекти, но никога не е преставал да обмисля варианта да има свой бизнес един ден", разказва той.

По-малко от година по-късно Тю напуска компанията на Бирч и основава Calm.

"Винаги съм си мечтал да осъществя някоя своя значителна идея, която да може да промени живота на хората по позитивен начин, но тогава правех неща, свързани по-скоро със забавната страна на живота - и може би не толкова важни за света. Затова направих крачка назад и започнах да осъществявам тази своя стара идея - Calm".

Facebook

Но когато съоснователят нa стартъпа Майкъл Актън Смит пръв подхвърля идеята за Calm на инвеститорите, те не скачат до тавана от радост. "Първото финансиране беше много трудно. Идеята ни се различаваше в много аспекти от традиционния бизнес. Не беше точно технологичен стартъп, въпреки че имаше много технологични аспекти. Затова в началото беше трудно да убедя хората, че това е добра идея".

Но да не те разбират не винаги е лошо, добавя той.

"Когато хората казват, че твоята идея е странна или не я одобряват - това може би е за добро. Аз пък знаех в сърцето си, че това е правилното нещо за мен".

Новините

Най-четените