Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Създателят на YouTube стана шивач

Чад Хърли подаде оставка миналата седмица като изпълнителен директор на YouTube, за да стартира собствена марка за облекло Снимка: Getty Images
Чад Хърли подаде оставка миналата седмица като изпълнителен директор на YouTube, за да стартира собствена марка за облекло

Когато по кината тази есен се появи филмът "Социална мрежа", той прикова вниманието не само към драматичната история на Facebook, но и към основателя му Марк Зукърбърг и невероятно особените му дрехи.

Във филма изпълнителният директор на Facebook е показан да влиза и излиза на заседания на борда на директорите по чорапи и сандали, нахлузил суичър с качулка - и в една известна сцена - да влиза в офиса на фирма за рискови инвестиции в пижама с принт.

Зукърбърг може и да е допринесъл за по-лошо име на модата в Силиконовата долина, но според Чад Хърли, основател и бивш изпълнителен директор на YouTube, неговата Facebook армия може и да е намерила правилния дух. "Той има свой собствен стил - и обича да се облича неофициално," казва Хърли за Зукърбърг.

"И в крайна сметка точно за това става дума. Той изглежда се чувства много удобно в такива дрехи, а трябва да си много уверен, за да носиш пижама. Облеклото и продуктите, които купувате, всъщност са свързани с това как ви карат да се чувствате. И ако той се чувства добре да носи тези неща - толкова по-добре за него."

На делови преговори - в суичър и без вратовръзки

Тази смесица от увереност и комфорт може също така да бъде открита в собствената марка за облекло на Хърли - Hlaska. Той съосновава фирмата преди шест години, но наскоро се оказа в центъра на вниманието, след като миналата седмица обяви, че официално подава оставка от YouTube, за да отделя повече време на Hlaska и други свои проекти. (Google купиха YouTube през 2006 г. за $1.76 млрд. и в последните две години Хърли ограничи участието си във фирмата до ролята на съветник.)

"Исках да видя много неща," разказва той за напускането на YouTube. "Исках да видя бизнеса да се развива, да видя продукта да продължава да се усъвършенства, да видя нашата общност да процъфтява. И бяхме в състояние да постигнем много. Това е възможност да премина нататък и да изпробвам нови идеи, които имахме."

Предстоящите проекти на Хърли включват линията за функционално, непретенциозно облекло Hlaska - перфектна за неофициалния, но професионален стил на заседателните зали в Силиконовата долина. Тя съдържа ризи с къси ръкави, спортни дрехи с качулки с върви - и естествено, калъфи за лаптопи. Сродна на анонимността на YouTube, Hlaska е до голяма степен свързана с американската идентичност.

Почти всички дрехи на Хърли се произвеждат в страната във фабрика, съседна на офисите на марката в Сан Франциско. Стилът им е вдъхновен от "автомобилния свят" и "морската история" на Сан Франциско, както обяснява бизнес партньорът на Хърли - Антъни Мазеи.

First: Show me the money!

В много отношения опитът на Хърли в YouTube - и по-рано начело на PayPal - подсказва как действа Hlaska. Първо, парите. Въпреки че Мазеи не коментира по финансовите аспекти на бизнеса, ясно е, че Hlaska се е радвала на инвестиции от Hurley, чийто дял от сделката с Google се смята, че е близо $450 млн. 33-годишният мениджър досега е бил косвено свързан с Hlaska през годините си като шеф на YouTube, но напускането му от YouTube му позволява понастоящем да действа по-активно.

Не е изненадващо, че модната фирма на Хърли функционира като стартираща Интернет компания. Когато той и Мазеи си представят нов дизайн, те могат да произведат образец във фабриката, съседна на офиса им. Ако нещо не се получава, те го коригират веднага. "Това не е с цел пестене на пари," разказва Хърли за фабриката.

Пускаш и наблюдаваш

"Това, което тя ни позволява да правим, е да действаме с много по-бързи темпове. В състояние сме да измислим нещо, да го произведем относително бързо - и то да е свързано с Интернет перспективата. Стартирате сайт, виждате какво се получава, и продължавате да го усъвършенствате. В YouTube това винаги е било нашата стратегия. Обмисляш как нещо би трябвало да работи, след което наблюдаваш как общността го използва - и го адаптираш. Просто пренасяме същата философия в начина, по който произвеждаме някои от нашите продукти."

Техният процес придава на традиционно бавно развиващата се индустрия усещане за Интернет темпове. "Въпреки че фирма за мъжко облекло не може да "действа вирусно" в смисъла на танцуващите бебета," разказва Хърли пред Forbes, визирайки феномена Али Макбийл. "Трябва да си зададеш въпроса какво кара нещо да се разпространява толкова бързо. И това са изживяванията на хората. Това може да е нещо забавно, като танцуващо бебе, или нещо шокиращо."

Hlaska възниква до голяма степен по същия начин, по който и YouTube: Хърли желае нещо, което не е налице на пазара, така че го създава сам. "Всъщност нещата се свеждат до това да вярваш на инстинктите си и да създаваш неща, които ти самият би използвал," споделя той.

Не са с етикет за компютърджии

"Работейки върху YouTube, двамата със Стийв Чен разглеждахме проблемите с видеото в Интернет и как бихме могли да го направим по-добро за нас самите." При Hlaska по неговите думи процесът е същият: "Вземам моите собствени изживявания и усещания и ги превръщам в нещо, което аз самият бих използвал."

Хърли и Мазеи сега се концентрират върху разширяването на колекцията - и възнамеряват да въведат в асортимента си и дамски чанти. Също така те работят върху разширяване към Източния бряг и се надяват до две години да притежават магазини във всеки голям американски град.

Въпреки че някои може да смятат, че дрехите на Hlaska са "перфектни за навиване на топка, която да сложите до вашия диван след дълга нощ на писане на код," Хърли се съпротивлява на етикета "за компютърджии".

"Този пазар сме го завладяли!" шегува се той, преди да обясни. "Не се опитваме непременно да се дефинираме по определен начин. Просто се стремим към продукти, които ни допада да използваме." Когато го питат дали се вдъхновява от висшата мода, Мазеи отвръща: "Донякъде сме външни хора в този бранш, ако си говорим честно... и ни харесва да е така."

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените