Когато говорим за Porsche, самото име символизира лукс и висок статус на четири колела.
Сега обаче едноименният милиардерски клан, който контролира автомобилните брандове Volkswagen (VW) и Porsche, обявява, че се насочва към "по-големи инвестиции" извън автомобилостроенето. Причината е, че луксозните автомобили вече не носят същите високи печалби.
В свое официално изявление инвестиционният фонд Porsche SE на семейство Порше-Пийх обяви, че възнамерява "динамично" да разшири портфолиото си от инвестиции, за да диверсифицира допълнително компанията.
Целта е ясна - фамилията иска да намали зависимостта си от автомобилния пазар, където двете компании под неин контрол преминават през труден период.
Подобно на редица други автомобилни брандове, Porsche също страда от спад в продажбите си на големия китайски пазар, където конкуренцията от местни производители изтласка почти всички чуждестранни играчи.
••• Защо апетитът за луксозни немски коли спада значително в последните години:
Години наред германските автомобилни производители разчитаха на китайските потребители да компенсират по-слабото търсене на луксозни автомобили в други части на света. Това обаче ги направи зависими от Китай и същевременно ги възпрепятства да адресират по-дълбоките структурни проблеми у дома, включително изоставането в технологиите с изкуствен интелект.
В момента китайските потребители търсят точно това - луксозни електромобили със сложен софтуер и изкуствен интелект, които да им предлагат автономно управление.
Добър пример е изключително популярният Xiaomi SU7, който имитира Porsche Taycan като стилистика, но притежава интегриран изкуствен интелект, подпомагащ водача при паркиране.
Освен това бордовият компютър на автомобила може да поздравява шофьора с любимата му песен, да му съобщава прогнозата за времето и последните новини.
Най-големият проблем за Porsche обаче е, че Xiaomi SU7 струва близо два пъти по-малко от Porsche Taycan.
••• Възходът на Xiaomi при електромобилите вече е тук. Ето какво знаем по въпроса:
Така се оказва, че големите германски луксозни автомобили са възприемани като остаряла, но все още скъпа технология. Затова през 2024 г. Porsche отчете спад от 28% в продажбите си в Китай на годишна база.
И макар че групата, към която принадлежи автомобилният производител, заедно с Volkswagen се представя по-добре на други пазари, този спад в Китай е достатъчно значителен, за да намали глобалните ѝ доставки за годината с 3%.
Сривът доведе до сериозни рокади във висшия мениджмънт на Porsche SE, където дългогодишната борба за власт между главния финансов директор Луц Мешке и главния изпълнителен директор Оливър Блуме достигна своята кулминация.
В крайна сметка Блуме успя да се наложи, а Мешке и ръководителят на продажбите и маркетинга на групата Детлев фон Платен бяха освободени от постовете си.
Във вторник стана ясно, че на техните места са назначени съответно Йохен Брекнер (доскорошен ръководител на корпоративното развитие в Porsche AG) и Матиас Бекер, който преди това отговаряше за продажбите в развиващите се пазари.
Въпреки всичко, Мешке, който е член на борда на директорите на Porsche SE от 2020 г. и има тесни връзки със семейство Порше-Пийх, ще остане в компанията. Очаква се той да отговаря за част от новите инвестиции.
Това беше и другата значима новина от Porsche SE тази седмица - разширяването на портфолиото от инвестиции на групата. Базираната в Щутгарт инвестиционна компания наскоро придоби дялове в:
- Flix, компания за автобусни превози на дълги разстояния (собственик на американския превозвач Greyhound);
- Quantum Systems, производител на дронове;
- Waabi, разработчик на софтуер за автономни камиони.
Porsche SE се стреми към по-доходоносни бизнеси, с които да стабилизира инвестиционното си портфолио. Този процес е в ход от 2023 г., като оттогава насам компанията е осъществила 10 нови инвестиции.
Междувременно автомобилният бизнес няма да бъде оставен на заден план.
Очаква се подразделението Porsche AG да инвестира 800 млн. евро в разработването на нови двигатели с вътрешно горене и plug-in хибриди като част от промяна в продуктовата си стратегия.
Успоредно с това се планират съкращения - до 2029 г. около 1900 работни места в Германия ще бъдат закрити поради "забавения преход към електромобили". Компанията вече започна този процес през 2024 г., като не поднови срочните договори на 1500 служители, а още 500 договора изтичат в близко бъдеще.