Хубаво момче, ама турче...*

Роден съм в едно русенско село, в което живеят българи - потомци на бежанци от Добруджа, българи, преселили се от Еленския Балкан, потомци на преселили се по време и след края на Кримската война кримски татари, турци и роми.

Тази мултикултурна среда, в която съм израснал, ме е научила да уважавам другия, различния и в същото време заедно да милеем за страната си - така както за своето семейство, ни е направила Патриоти.

В нашия дом, откак се помня, говорим три езика едновременно - кримскотатарски, турски и български.

Дядо ми татарин - по бащина линия, редник в редиците на българската войска, воюва за Добруджа и участва в сраженията при "Боблата" Тутраканско (с. Дайдър - днес село Шуменци) през 1916 г. срещу румънската армия. Братът на дядо ми турчин - по майчина линия, е бил ранен от шрапнел и загинал в същата битка за превземането на Тутракан.

А в моето село такива истории има в много семейства.

Тази малка част от семейната ни история е била винаги пример и повод да бъда възпитан в любов към Родината и всички нейни граждани, да се чувствам истински български патриот и да възпитавам децата си в същите ценности.

За това днес няма как да противопоставя мултикултуризма на патриотизма, защото за мен те носят един и същ смисъл и са изпълнени с едно и също съдържание.

Популизмът като неразделна част от от сивотата и еднообразието на политическата чалга в държавата ни е вреден и по никакъв начин не кореспондира с патриотизма и мултикултурализма, които трябва да са част от платформите на съвременните български партии.

Време е да променим статуквото и политическия модел на управление в Родината, защото е наш дълг и отговорност.

В противен случай ще продължавам да чувам един израз: "Хубаво момче, ама турче", който в годините определяше моето място в обществото и даваше повод за сегрегация на всеки различен.

А иначе България е единствената европейска държава, в която турците са коренно население, и няма защо и не е уместно да я сравняваме с Великобритания, Франция, Германия, Швеция или с която и да е друга държава, чиито граждани с различен произход и религия са потомци на емигранти от всички краища на света.

Дори защото ислямът в България е традиционен и няма нищо общо с фундаменталния или радикален ислям, в който някой се опитва да обвини гражданите, изповядващи тази религия.

В един хубав, слънчев, майски ден в центъра на София се случи нещо, от което настръхна всеки нормален човек. По време на традиционната петъчна молитва на мюсюлманите в джамията "Баня Башъ" молещите бяха провокирани по най-недостойния и грозен начин от представители на парламентарно представена политическа партия - начело с нейния лидер.

И като повод беше изтъкнат гласът на мюезина от тонколоните на джамията, който всъщност е неразделна част от мюсюлманския намаз.

С неистов патос обикновените вярващи бяха оприличени на радикални ислямисти и терористи,
а джамията наречена гнездо на радикалния ислям в центъра на българската столица.

Възгласите: "Тук е България, турците - вън!", се повториха отново, без хората, които ги произнасяха, да си дадат ясна сметка, че сред молещите се има представители на дипломатическите представителства на различни държави, емигранти, туристи, а не само български турци.

Всичко това ме върна години назад във времето, когато като български гражданин бях окачествен като втора категория човек, бях унизен със смяна на името и принуден да се подготвя за дълга и принудителна екскурзия. И бях обвинен в предателство към родината си.

България и случилото се в центъра на европейска София обиколи света само за няколко часа, в навечерието на 24 май.

И се сетих за мотото, с което моята родина се рекламира по цял свят като атрактивна дестинация, "България - магията живее тук".

Още разсъждавам върху това дали магията живее тук или ние живеем в магия и как ще убедим света, че това наистина е така. И в същото време кадри в рекламния блок на родна телевизия ме призовават: "Потърси България"...

Започвам да редя парчетата пъзел, но защо ли с Великденската служба в храм паметник "Александър Невски", Батак, джамията "Баня Башъ" в София, Народно събрание, сградата на БНР и студиото на "Неделя 150"...

В нито една светска и демократична държава религиите не са и не биха могли да бъдат инструмент за правене на политика. И предвид нашите претенции за демократична, светска и правова държава в България никога не трябва да допускаме такова безумие, осъзнавайки че храмовете са Божи дом, а за политиците е отреден специален статут и институции за правене на политика, а не евтин популизъм и демагогия, отвратили в последните години всеки разумно мислещ човек.

Определени политически партии в стремеж да запазят парламентарните си кресла правят политика, осланяйки се изцяло на популистки послания... Знаейки добре, че точно по този начин, смесвайки понятията, говорейки за патриотизъм, всъщност прокламират национализъм.

Накрая искам да се обърна към всички, които все още бъркат понятията патриотизъм, национализъм, мултикултурализъм, че нямат право да ми вменяват нито комплекси, нито някакво чувство за вина, защото въпреки Вас, аз и моето семейство принадлежим на България.

И да не сте посмели повече да ни гоните от Родината ни с омръзналите на всеки нормален човек популистки клишета, с които запълвате втръсналото на всеки нормален човек сиво и грозно политическо ежедневие, превърнало държавата ни в една нескончаема чалга.

Защото ние сме патриоти и няма да ви позволим.
БЪЛГАРИЯ Е В НАС И НИЕ СМЕ НЕРАЗДЕЛНА ЧАСТ ОТ БЪЛГАРИЯ.

*Заглавието е на Webcafe.bg

#1 CrossFire 06.06.2011 в 10:51:25

Шапка му свалям на автора. Много хубава статия. За съжаление много хора не споделят неговата/моята гледна точка. Никога няма да забравя, когато миналата година ходих до едно малко селце до Кърджали. Там за първи път видях "българи", които отказват да говорят български. Имаше един много стар дядо, който като го попитах нещо само климаше с глава за "да" и "не". Останалите наоколо, момчета и момичета около 20 годиншни, само ме изгледаха презрително и даже не ми отговориха. Затова ни сравняват с Германия и Франция. Защото и там има такива общности, които отказват да се приобщят и си живеят сякаш в друга страна. Те са тези, които биват подкокоросвани да вършат глупости. Никога не съм имал нищо против обикновенните турци, помаци, татари и тн. Напротив, винаги съм бил отчив за да не ги засегна по някакъв начин, но и аз съм патриот и побеснявам, когато в собствената ми родина отказват да говорят с мен на родния ми език.

#3 Dee 06.06.2011 в 11:08:30

Поздравления за автора! Много ми се ще расисткото начало в мен да се обади и да оплюе всичко що не е българско до 10-то коляно, ама нейсе. Ще си замълча. Право е момчето, толерантността не е някакъв лукс, за бога. Не сме сами на тая планета и това кой къде живее и къде е роден не го определя що за човек е. Всеки сам си определя самосъзнанието и коя е родината му. Да не говорим, че авторът дава вид на доста по-интелигентен от доста българи.

#7 TheSpider 06.06.2011 в 12:11:56

Айде пак с глупостите почнахте... И пак се споменава случката с джамията - трябваше много повече да ги бият - в центъра на София ще се дупят някакви араби и ще смущават хората наоколо, това къде го има? Всеки трябва да си знае мястото и да не се изкарва по-равен от другите.

#15 Maldini 06.06.2011 в 13:04:48

иван | 06.06.2011 12:39 ================ Добър урок по история ни направи. Сега, ако кажеш и какво е станало във Велико Търново и по-точно с Патриарх Евтимий. И през коя година на българите е било позволено да имат независима църква и молитвите и да се проповядват на БЪЛГАРСКИ, а не на ГРЪЦКИ език равен няма да имаш. П.с. Не ви ли омръзна да се правите вечно на неоправданите и жертвите в случая?

#17 iii_krv 06.06.2011 в 13:07:21

И да допълня за оня там дето питаше/ се чудеше - как така в мюсюлманската османска империя Истанбул е останал столица на православието - ми много просто - православните не са си натрапвали религията спазвали са законите (ако е имало такива ) и затова никой не ги е закачал. Както би станало и тук, ако "правоверните" не търсеха провокации с действията си...!

#18 Bezna4enie 06.06.2011 в 13:12:44

Johny English то по твоиа логика и билгарите не са кореняци в тези земи.И вие сте дошли след 9 век и сте превзели тези земи от византииците,значи тези земи не принадлежат и на вас.

#19 Maldini 06.06.2011 в 13:14:38

иван | 06.06.2011 13:07 ================= Пак ще те репликирам, надявам се да отоговориш и на предния ми въпрос. Какво ме интересува мене Вселенската Патриаршия в Истанбул? Аз живея в България и се интересувам какво става тук, а не там. Това е все едно да питаш турците и афганистанците за мнението им за САЩ. За едните са много добри, а на другите им разрушиха страната.....

#26 Maldini 06.06.2011 в 14:05:48

иван | 06.06.2011 13:23 ================ Пак говориш от едната страна на монетата. Не бяха ли тия същите мюсюлмани, които са си построили джамия на останките на Соломоновия храм? И говориш така все едно докато градът е бил притежание на христианите не са се допускали мюсюлмани и техните светини са били разрушавани. Не знам целенасочено или не, но оставяш такива впечатления на читателите. Изтъкваш "добрите" им страни, но не казваш нищо за лошите. Тези неща, които те помолих да ми кажеш също са факти, но ти явно не искаш да ми отговориш. Не съм против мюсюлманите, които се определят като българи и говорят на БЪЛГАРСКИ. Против съм мюсюлманите, които като им заговориш на БЪЛГАРСКИ ти отговарят на турски и се правят, че не са те разбрали. Против съм тези, които като отидеш в магазина им и ако не си поискаш хляб на турски не ти дават. Против съм тези, които под строй идват от турция и подменят вота на БЪЛГАРСКИТЕ граждани, които живеят постоянно в БЪЛГАРИЯ. Също така съм против тези, които държат Родопите и ги смятат за бащиния и чрез фирми и под заплахи да те оставят без прехрана те карат да гласуваш за тях. П.с. Малко се обърка приятелю не съм чувал за такъв обичай при китайците, но съм чувал за подобен в Индия. Които като наближи сетният им час отиват до свещенната им река(Ганг) и умират на брега й, след което ги изграят на клади.

#37 maka 06.06.2011 в 15:50:00

Краси, донякъде съм съгласен с теб, но рано е да очакваме от българските турци да се определят като българи. Първо - относно "коренността' на турците в България - 500 години робство няма да се изтрият от историята, и няма да се върнат назад, колкото и да ни се иска това. Българските турци не са потомци на колониални поданици, или на емигранти, както в други евопейски държави. И в двата случая техните родители не са живели на територията на страната от поколения. В нашия случай е така, за добро или лошо. Така че, донякъде (до определен брой поколения назад разбирай) те СА коренно население. Единствената ми критика към това е, че то няма никакво значение и само може да служи за провокации, т.е. излишно го е употребил. Колкото до самоопределянето - вината е и на нас самите българи, че българските турци вече няколко поколения продължават да се наричат "български турци", а не "българи". Ако започнем от възродителния процес, минем през партията ДПС и стигнем до Атака и чисто културните абсурди като репликата "хубаво момче, ама турче", ще видим, че през цялото това време не е свършена никаква работа за културното интегриране на тези хора в българския начин н живот. Нещо повече - българският начин на живот продължава да е неопределен изцяло от културното бездействие на по-голямата част от коренно българското население на страната. Малки измекярчета (турска дума?) като Ахмед Доган, Волен Сидеров и пр. лесно разпознаха това като възможност за евтина лична изгода и започнаха целенасочено да работят против тази осъществяването на тази интеграция, като се опитват да увеличават раздалечаването на българските турци от коренните български граждани. Затова, преди да ги укоряваме, или натискаме че не се самоопределят като българи, трябва да сме им създали възможности да се самоопределят като такива. Това минава през елиминацията на партии като ДПС и Атака, или тяхното трансформиране в/заменяне с нормални, конструктивни обществено-политически организации.

#41 Maldini 06.06.2011 в 16:32:21

Много почна да се преекспонира с понятията български-турци и т.н. Някой същност би ли ми го обяснил това понятие? Защото човек роден в дадена страна се води нейн поданик. Демек, ако човека е роден в България е БЪЛГАРИН не български-турчин, не български-мюсюлманин и не български-арабин!!!!! Точно и ясно БЪЛГАРИН!!! Съмнявам се майките и бащите на днешното поколение да са родени в Турция и преселили се тук, нали? Те също не са по-различни от БЪЛГАРИ, но не тази думичка явно е интересна и полезна на някой и постоянно се натяква по медии и вестници. П.с. Иван, преди няколко години прочетох първите две книги от поредицата на Димитър Талев "Железният светилник". Там проблемите са засегнати и не ми трябва да чета посочената от теб книга да си направя сам изводите. Препоръчвам ти ги и на теб, невероятни са.

#42 maka 06.06.2011 в 16:40:31

@Краси: ОК, съгласен съм, но ако си мислиш, че тоя твърд "електорат" има много акъл и следва Доган по идеологически причини, лъжеш се. По-голямата част от тях следват Доган защото са манипулирани, а са лесно манипулирани защото са в трудно икономическо положение. Така, както българите в такова положение са лесно манипулируеми от Атака. Всичко това е така, заради непукизма и късогледството на чисто българските политически партии. Те са тези, които трябва да "спечелят" този "твърд" електорат на Доган, но за това са необходими целенасочени усилия. Те предпочитат да си затварят очите и да си гледат само пред носа без да се замислят много-много. Включително г-н Борисов, който с ГЕРБ имаше уникалната възможност да маргинализира ДПС, но вместо това той се подпря на политическата подкрепа на Атака и така даде допълнителна легитимност и на Атака, и на ДПС като нейният "скачен съд".

#43 maka 06.06.2011 в 16:42:36

@Малдини: Легално такива понятия няма разбира се. Това са културни понятия, родени от самоопределянето на въпросните граждани. Точно затова трябва да се преодолеят културно. Останалото е възродителен процес.

#50 ot4eto 06.06.2011 в 17:45:54

Не си направих труда да чета коментарите, а и нямах време. Но мога да си представя що за полемика кипи. Искам само да обърнете внимание на разграничението на светската държава от религията, за която говори автора и да се съсредоточите върху този аспект. Когато нечия религия се въвлича във политически и светски проблеми или когато религията започва да има светски претенции, винаги стават пакости. Не случайно написах, ако човек е българин мюсюлманин какво правим? Ето един такъв. Браво, добра работа и подкрепям напълно мнението на автора.

#65 maka 06.06.2011 в 19:23:49

Rowan и Ex Fenerium, спорите за различни неща. Ако на Ex Fenerium потомството му е от Турция, има пълното право да се определя като "от турски произход", това не го прави по-малко български гражданин. Ако детето ти се роди в Швеция примерно, то ще е швед, но от винаги ще е от български произход. Примерите с Америка не са удачни, защото държавата там няма етническа основа. Хващаме се за глупости. Въпросът е да няма дискриминация и разделение на етническа основа.

#84 emo13 06.06.2011 в 22:20:25

Браво, момче, чудесна статия! Фактът, че си събрал 84 коментара означава, че моите съверници /християни на книга, атеисти по душа/ най-вероятно здраво са те оплюли или са извадили от девет кладенеца вода, за да ти докажат, че ти си изключение, а останалите мюсюлмани са кръвопийци и главорези. Нямам намерение да чета, за да проверявам дали съм прав. Въпреки всичко - не се предавай. Още веднъж - браво!

Новините

Най-четените