Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Падането на ИКАР

Мария Сапунджиева взе тазгодишната награда ИКАР за главна женска роля Снимка: БГНЕС
Мария Сапунджиева взе тазгодишната награда ИКАР за главна женска роля

Според мита, за да избяга от остров Крит и цар Минос, гениалният майстор Дедал изработил за себе си и сина си криле от пера, залепени с восък. Дедал предупредил Икар да не лети твърде високо, но той не го послушал, издигнал се твърде близо до слънцето и горещината разтопила восъка. Икар паднал в морето и се удавил.

Като че ли в последните години театралните награди ИКАР, гордо връчвани от Съюза на артистите в България, са тръгнали по стъпките на кръстника си. От година на година опитите за "монументално събитие", "пик на българското творчество", "бляскава церемония" и "грандиозен шоу-спектакъл" (все цитати на председателя на САБ около церемониите през тази и миналата година) категорично остават на ниво "всяка жаба да си знае гьола".

ИКАР-ите вече са доста подценявана и по-скоро присмешлива награда. Пределната предсказуемост както на номинирани, така и на наградени театрали прави събитието меко казано не-интересно. Въпрос на време е то да се превърне в някакво редово слабо представление, което обаче се играе само веднъж в годината.

Причините за този срив най-вероятно са много и комплексни, но ще си позволя да изредя няколко, които според мен са най-важни. Първо. слабият ни театрален афиш е абсолютен факт и който не е съгласен, че качествените, не-обслужващи публиката и дърпащи културата на балкано-ашлашкия ни дух нагоре представления са по-скоро изключения, или почти не се интересува от театър, или има роднина по тези институции, или е просто не особено интелигентен. Слаба ракия - слаба забава, както казваше дядо ми.

Второ - абсолютно непонятният за мен стремеж на организаторите, сценаристите, режисьорите и, предполагам, най-вече на председателя на всяка цена да се правим на оригинални, церемонията да е със страхотна, видите ли, концепция и т.н.... Това води до страхотна пошлотия в крайния резултат; даже вече и не разсмива, а по-скоро отблъсква хората. Българинът, или поне интелигентният българин, вече достатъчно е обръгнал, за да се отвращава от всякаква показна претенциозност, каквато лъха от наградите ИКАР.

И трето - присъствието на почти едни и същи имена сред номинираните и наградените всяка година. И, моля ви, ако сега си мислите - "ами те едни и същи правят добри неща", уверявам ви, това не е така. Просто комисията може да си вдигне задните части и да гледа по повече от 10-11 представления за цял сезон. Също може да излезе и извън София. Нивото на провинциалните ни театри не е впечатляващо, но има находки, ако човек ги потърси.

Въобще, желанието на САБ (който съюз, впрочем, някой знае ли с какво точно се занимава, освен с ИКАР-ите?!) да полее суетата на жалкия ни театрален "елит", както сами се наричат някой режисьори и актьори, става вече повече от нелепо. Върхът на наглостта беше на тазгодишните награди, когато пред Народния театър имаше червен килим, до който номинираните бяха докарани със скъпи автомобили... Без коментар.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените