Пробите, взети от участъка на магистрала "Тракия" между Стара и Нова Загора след сигнал от БСП за некачествени материали, показаха, че няма отклонения от изискванията. Депутатът от БСП Димчо Михалевски и бивш зам.-строителен министър обаче каза, че ДНСК и съответната лаборатория са проверили само критериите по техническа спецификация, т.е. не са изпълнили договора за строителство на магистралата.
Пробите на насипните материали, вложени в строителството на Лот 2 от магистрала "Тракия", бяха взети от представители на акредитирана за подобна дейност лаборатория на 2 май.
Началникът на Дирекцията за национален строителен контрол Милка Гечева съобщи официално пред медиите, че вложените и изпитвани материали в насипа на участъка отговарят на изискванията на техническата спецификация.
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев заяви, че очаква от лидера на БСП и бивш премиер Сергей Станишев и от бившия зам.-строителен министър, а сега - депутат от "Коалиция за България", Димчо Михалевски да се извинят на българските граждани, на експертите и на Брюксел за твърденията, че магистралата се строи върху пепел, и да изпратят опровержение в Еврокомисията.
Министърът отбеляза, че техническата спецификация за магистрала "Тракия", в която има думата "сгур" /допустим материал/, е правена и подписвана по времето на тройната коалиция. Това е тяхната техническа спецификация и те допуснаха удобната езикова грешка, чрез несертифицирана лаборатория, за да може след това да направят този изкуствен скандал, каза министърът, цитиран от БТА.
Депутатът Михалевски обаче каза, че няма да се извини на министъра, защото фактите не му позволяват това. ДНСК и съответната лаборатория са проверили само критериите по техническа спецификация, т.е. не са изпълнили договора за строителство на магистралата, каза той след оповестяването на резултата. Ние за разлика от тях изследвахме материалите за критериите, заложени във всички действащи нормативни документи в България, които са хармонизирали с тези на ЕС, посочи той.
По думите му "от общо 11 групи показатели четири не излизат на тези проби, т.е. няма съответствие". Михалевски посочи, че пробите показват несъответствие на материалите с изискванията за водно съдържание, за зърнометричен състав, наличието на повече органични примеси отколкото е позволено и наличието на въглищни примеси.
"Тези факти не ми дават основание да изпълня молбата на г-н Плевнелиев, не защото не искам да се извиня", каза бившият зам.-министър.
Плевнелиев от своя страна отбеляза, че това е 147-та проверка на магистралата и при всяка една от тях експерти са констатирали, че изпълнението е в рамките на техническата спецификация.Министърът
Добре айде да започнем от начало! 1.Пробите се взимат от лабораторията на УАСГ/което и аз съм завършил/, шефа на Треис преподава в УАСГ, според вас какво ще посочи доклада! 2.Всеки пътуващ от Стара Загора за Димитровград, може да види как се изгребват отпадъците на рудниците и се карат на "магистралата", като камьоните си праскат с 100км в населените места и не им пука нали "генерала" им е дал благословията си! Дори и да стават тези отпадъци за строителство/ което не е правено никаде в света/ да си направим простата сметка колко щеше да плати Треис за инертни материали по пазарни цени и колко му излиза с тези боклуци! 3. Лабораторията на УАСГ е толкова морално остаряла, че ако целия КИИП не беше учил там отдавна нямаха да имат лиценз, да не говорим за хората който работят там! 4. И като завършим с това че шефа на АПИ е завършил техическия и нищо не разбира от строителство за какъв контрол говорим! А в самото АПИ работят едни спецялисти ако им се прегледат дипломите 90% трябва да изхварчат от там, да не говорим че полвината и повечето са едни пенсии който работят със скороста на костенурки!