
С мрачната си социална утопия „Цветът на хамелеона” засрами всички кинематографии отсам бившата Желязна завеса, пък и оттам, на тема досиета, шпиономания, държавни служби и, както гласи клишето, „ролята на малкия човек”. С режисьорския си дебют Емил Христов (снимал като оператор някои от най-хубавите филми у нас) екранизира романа на Владислав Тодоров „Цинкограф” по неочаквано ярък и дързък начин, спечели фестивална публика на доста места в Европа и Америка и определено днес има място в топ 100 на българското кино.
А кой можеше да предположи, че Руши Видинлиев е актьор от такава класа, ако не беше тази парадоскално абсурдна история за самодейно организирана мрежа на тайните служби? Неговият герой създава напълно въображаем отдел на тайната полиция и успява да вербува група хора, които започват да прекарват времето си в безспирно следене един друг. Тук темата за досиетата не е елементаризирана, а безпрецедентно поставена на друго ниво – целият свят е представен като мнима мрежа от манипулатори, които действат ръководени от... да го наречем безлюбието си.

Младите режисьори на „Кецове ” Иван Владимиров и Валери Йорданов дебютираха в пълнометражното кино с тази творба и събраха прекрасни отзиви от световни фестивали. Те разказаха история за шестима младежи, бягащи от своите провали и от градската агресия към най-далечната възможна точка. Един девствен залив събира персонажите, сближава ги и им връща надеждата – поне за малко.
Темите за бунта срещу действителността и постигането на идилия сред природата са допълнени с образа на морето, изграден от оператора Рали Ралчев. От красивата застиналост, заобикаляща героите, постепенно започва да лъха заплаха...

Истинска комедийна класика на режисьора Людмил Кирков за мечтите на българите от социалистическо време да притежават привилегиите и богатствата на Запада.
Спас (първата главна роля на Кирил Господинов) е част от строителна бригада и по време на отпуската си решава да отиде на море, където да си поживее като „шведски крал“. Но в скъпия курорт, за който толкова е мечтал, той не се чувства комфортно – изолиран и самотен е, а луксозните заведения и хубавите жени се оказват недостъпни. След серия от трагикомични случки Спас започва да разбира, че това, което му се е струвало примамливо, е само лъскава фасада, а истинският живот е там, където близките му го очакват...

Скандален за времето си, а не по-малко и в днешния ден, филмът на Иван Андонов описва любовния порив на женен мъж (Петър Слабаков), оскотял от монотонния семеен живот и плановете за нова къща. Той дръзва да се влюби безумно в циганка, и то в рамките на едно малко селище, където за всеки се знае всичко.
След тази си прекрасна роля Пепа Николова и друг път играе циганка, но не с тази страст и не редом до големия Петър Слабаков...

Доста смел за времето си филм на винаги актуалната тема за самотното майчинство – направен по книгата "И есен идват щъркели" на Кирил Топалов и с участието на група страхотни български актриси – Мариана Димитрова, Мария Статулова, Евгения Баракова, Доротея Тончева.
На малка гара от влака слиза Елена (Мариана Димитрова) - младо момиче в напреднала бременност. Тя поема към болница с отделение "Майка и дете", където жени, родили извънбрачни деца, оставят рожбите си. Момичетата в болницата посрещат Елена със свой ритуал и тя се запознава с историята на всяка от тях, за да достигне в крайна сметка до твърдото решение да отгледа сама своето дете.

По едноименната новела на Йордан Радичков Христо Христов създава пъстър и красиво заснет филм, обрал няколко международни награди в Аталанта, Тулон и Лос Анджелис, както и златен медал за мъжка роля на Григор Вачков в Сан Ремо.
Главният герой Иван Ефрейторов се е сраснал със земята и традицията. Там се корени и неговата сила, там е основата на неговия мироглед. Той иска да предаде тези ценности и на сина си Динко. Но животът - за добро или за лошо - се развива по свой начин.
Ефрейторов се оказва единственият останал в своето село заедно с баща си и сина си, а останалите жители са се изселили към града. Няма сила, която да накара Иван да напусне. Връзката на българина с родните корени е здрава, но и нищо не може да спре неумолимия ход на времето напред...

Още един филм на Христо Христов (на снимката) с Григор Вачков в главната роля, който беше споменат и в студиото на БНТ като част от големите липсващи заглавия в топ 100.
На голям строеж става злополука и загива човек. Негови колеги трябва да откарат мъртвия до родното му село с камион, а на тръгване всеки от тях е потънал в собствените си грижи.
По пътя те срещат съселянин на мъртвия, който от години го мрази и сега решава да си отмъсти. При едно принудително спиране този човек взривява камиона и пътуващите са принудени да поемат ковчега на плещите си. Пътуването им до края се превръща в размисъл за победата на живота над смъртта.

Още един филм от новото българско кино и още един режисьорски дебют - на Кирил Станков. В главните роли са Параскева Джукелова, Касиел Ноа Ашер и Яна Титова, а историята е донякъде подобна на „Кецове” (и отново заснета от Рали Ралчев!), но само на пръв поглед.
Тук три не съвсем млади жени с много сенки под очите забягват към морето да си направят един истински Джулай морнинг. Там те започват да се държат като лоши ученички, с каквито местната мъжка общност по принцип знае как да се справя. Те обаче нито мирясват, нито страдат особено, както многострадалната Параскева Джукелова правеше в цялата си филмография допреди това - а си отмъщават. Българското кино би спечелило от повече такива героини.