Кафкианският трилър е филмова адаптация по книгата на португалския писател Жозе Самарагу "Двойникът". В него режисьорът Денис Вилньов отново работи с Джейк Гиленхал, с когото заедно вече са създали филма "Затворници". Адам Бел (Джейк Гиленхал) е самотен професор, който наема филм по съвет на свой колега, за да отрие, че един от актьорите в лентата е негово съвършено копие.
Той става обсебен от идеята, прави проучване, после преследва своя двойник, а накрая започва да живее неговия живот.
Постепенно Бел започва да губи връзка с реалността и собствената си идентичност. Филмът на Вильов е труден за интерпретация и предизвика разгорещени дебати. Въпреки това заглавието не достигна до много хора.
На режисьора Джонатан Глейзър отне девет години, за да създаде този сай-фай трилър, но чакането си заслужаваше.
Главната героиня, изиграна от Скарлет Йохансон, е извънземна съблазнителка, която дебне по улиците на Шотландия за жертви. Тя се движи наоколо в голям, тъмен ван, в който прибира мъже от улиците преди да ги одере и потопи в течна бездна. Повечето от сцените, в които Йохансон заговаря мъже от вана си са заснети с истински хора, при използване на скрити камери, с което се постига определено натуралистичност.
Новините за това, че кариерата на Никълъс Кейдж е приключила, изглеждат леко преувеличени. Да, той участва в един от най-отвратителните филми на годината -"Изоставени", но ни припомни стария Кейдж във филма на режисьора Дейвид Гърдън Грийн "Джо". Там Кейдж играе ролята на относително благ бивш затворник с пристъпи на агресия, който се сприятелява с бедно 15-годишно момче (Тай Шеридън), чийто баща е насилник и алкохолик (Гари Поултер). Атмосферата, която филмът създава, е богата, изпълнена със страх, а изпълненията на Кейдж, Шеридън и Поултeр (истински бездомен алкохолик, който, за съжаление, умира скоро след края на снимките), са страхотни.
Повечето филми за вампири се фокусират върху сюжет, в който кръвопиец съблазнява човек, но твърде малко проверяват какво наистина се случва, когато трябва да поддържаш връзка, която трае векове.
В центъра на филма е Адам (Том Хидълстън), измъчен музикант, който живее в пустошта на Детройт и въпреки своята огромна популярност, остава в уединение, и Ева (Тилда Суинтън), по-позитивен вампир, който прекарва по-голямата част от времето си в шляене по улиците на Танжер.
На повърхността, хладно отчужденият филм на Джим Джармуш напомня тъжна медитация за дългата любов, но ако се разровим по-дълбоко, можем да открием интригуваща сатира на Западната цивилизация - общество, в което хората, които Адам нарича зомбита, се шляят безцелно, докато светът изгаря.
Написана и режисирана от Стивън Найт, тази британска независима драма е най-вече филм на Том Харди. Като цяло това е моноспектакъл, поставен изцяло в атмосферата на шофирането по магистрала. Айвън Лок (Харди) е успял строителен надзирател, който е в трудна ситуация. Негова колежка, с която е правил секс за една нощ, ражда преждевременно в седмия месец, докато съпругата му и синът му чакат да се върне, за да гледат заедно голям футболен мач.
И ако това не е достатъчно, всичко се случва точно ден преди голямо събитие в Бирмингам, което Лок трябва да надзирава. Вместо това той решава да бъде до колежката си по време на раждането, а по пътя води телефонни разговори с шефа си и с асистента, като признава за изневярата си, докато се опитва да обясни ситуацията на съсипания си син и да успокои бъдещата майка. А Харди се справя с всичко брилянтно.
Филмът беше представен в България на София Филм Фест. "Ида" на Павел Павликовски е черно-бяла елегия с перфектно композирани кадри, която разказва историята за Ана, млада послушница, която отива да види семейството си, преди да положи клетва.
Действието се развива в Полша през 60-те години. Ана отива да се види с леля си Ванда, която й разкрива, че името й всъщност е Ида Лебенщайн, а родителите й са евреи, убити при Втората световна война.
Тяхната среща разкрива мрачното минало на семейството им и двете жени трябва да приемат ужасяващата истина.
Филмът е базиран на разкази на Джеймс Франко. Потретът на тинейджърския гняв, скука и неудовлетвореност, който изгражда, създават най-добрия филм на член от семейство Копола за десетилетието.
В този случай режисьор е Джия Копола - внучка на Франсис Форд Копола и братовчедка на София, която изгражда тази пълна със секс и наркотици тинейджърска приказка, а увереността и балансът в разказа компенсират липсата на опит. "Пало Алто" е, дори и да не ви се вярва, една от големите кино изненади тази година.
Този филм също беше показан и в България. Режисьор е Джеймс Фрей, а в ролите можем да видим Марион Котияр, Джереми Ренър и Хоакин Финикс. Марион Котияр влиза в ролята на полска имигрантка в САЩ и прави една от най-добрите роли за годината.
Действието се развива през 20-те години на 20-ти век. В търсене на ново начало и на американската мечта, Ева Цибулски (Марион Котияр) и сестра й Магда напускат родната си Полша и отплават за Ню Йорк. Когато пристигнат на остров Елис, лекарите откриват, че Магда е болна и разделят двете жени. Ева е пусната да се скита по враждебните улиците на Манхатън, докато сестра й е под карантина. Сама, без да има към кого да се обърне и отчаяна в желанието си отново да се събере с Магда, тя бързо става жертва на Бруно (Хоакин Феникс) - обаятелен импресарио (сутеньор), който я приютява и я принуждава да проституира. Но един ден Ева се запознава с братовчеда на Бруно, сърдечния илюзионист Орландо. Тя хлътва по него и той бързо се превръща в Единственият.
Как може блокбъстър с Том Круз да се окаже в списъка с пренебрегвани филми? Филм на стойност 175 милиона долара получи приходи от едва 100 милиона долара в Северна Америка, а всъщност е едно от големите заглавия на годината.
Филмът на Дъг Лайман е адаптация по романа "Трябва просто да убиваш" на японския писател Хироши Сакуразака. В него човечеството е изправено пред битка на живот и смърт с извънземни, които имат силата да рестартират деня и да виждат бъдещето.
Южнокорейският режисьор Бонг Джун-Хо създава апокалиптичен филм, в чиято главната роля е Крис Евънс. Действието се развива през 2031 година в непрекъснато движещ се влак, подслонил единствените оцелели хора.
Влакът е разделен на класи, като богатите, водени от Мейсън (Тилда Суинтън), заемат началните купета, а бедните, водени от Къртис (Крис Евънс) се противопоставят. Изпълнението е чудесно, а екшън сцените са изпипани елегантно и може би са най-добрите, снимани през годината.
Режисьорът Джон Карни работи с Кийра Найтли в музикалния си филм "Begin Again". Той разказваа историята на Грета (Найтли) - певица и автор на песни, зарязана от значително по-известното си гадже Дейв (Адам Лавин от Maroon 5).
Една вечер Дан (Марк Ръфало), музикален продуцент, забелязва Грета да пее в бар в Манхатън и вижда в нея следващото си голямо откритие. Двамата записват албум на различни места в Манхатън. Филмът е истински бисер, а вероятно единственият ви проблем с него би бил, че няма как да си избиете заразителната мелодия на "Lost Stars" от главите.
Това е може би наистина най-необичайната любовна история на годината. "Любовта е странна" (Love is Strange) е най-новата продукция на режисьора Айра Сакс (който работи и по "50 нюанса сиво"), в която легендите Джон Литгоу и Алфред Молина са в ролите на Бен и Джордж - гей партньори, живеещи заедно от 39 години и възползващи се от новооткритата законова възможност най-накрая да сключат брак.
Не след дълго обаче, новината за сватбата им достига до католическото училище, където работи Джордж, и той е уволнен. Това води до усложнения не само за двойката, но и за всички техни близки и роднини.
"Любовта е странна" дебютира още в началото на годината на фестивала "Сънданс", откъдето получи доста добри отзиви и в последствие бе закупен за разпространение от Sony Pictures Classics, за да стигне днес до американските киносалони.
Режсьорът Чарли МакДауел разказва драматичната история на двойката Итън и Софи (Марк Дуплас и Елизабет Мос), които са на ръба. Софи не е простила на съпруга си това, че й изневерява, докато той дори не й се е извинил. Семейният терапевт (Тед Дансън) им препоръчва да отидат на почивка за уикенда в отдалечена колиба, в която да се опитат да си върнат пламъка. В момента, в който пристигат, изникват нови духовни проблеми. За изключителните си роли обаче Дуплас и Мос определено не получиха необходимото признание.
Лора Пойтрес е сред журналистите, които обявиха новината, че Националната агенция за сигурност на САЩ шпионира всички. С това те помогнаха на бившия разузнавач Едуард Сноудън, който ги снабдяваше със секретна информация.
Пойнтрес разказва историята на Сноудън - първите анонимни имейли, които получава от него при срещата в Хонгконг и последващите събития, белязали изминалата година като една от най-интересните по отношение на изтичане на класифицирана информация за работата на NSA. Това е филм, който задължително трябва да се гледа.