Оценка: 97 от 100
Шедьовърът на Алфред Хичкок е всичко, от което един филм на ужасите има нужда, а сценарият е базиран на едноименния роман на Робърт Блох. Филмът започва със срещата между секретарката Мериън Крейн (Джанет Лий), която се крие в един мотел с откраднатите пари от работодателя си, и собственика на мотела Норман Бейтс (Антъни Пъркинс). След това започват серия от загадъчни убийства, които държат зрителя в постоянно напрежение. И до днес "Психо" е пример за магията на киното и как без да показваш всичко на зрителя, а само с намек и умело използване на операторско майсторство и монтаж можеш да оставиш гледащия сам да запълни празнините.
Оценка: 96 от 100
Друг класически ужас, роден в мрачното въображение на Роман Полански по негов собствен сценарий и мотиви от едноименния роман на Айра Левин. Сюжетът на “Бебето на Розмари” разказва за младата Розмари Удхаус (Миа Фароу), която се настанява в апартамент в стара сграда в Манхатън заедно със съпруга си Гай Удхаус (Джон Касаветис). Младата двойка пренебрегва предупрежденията за мрачната история на жилищната сграда, но когато решават да се сдобият с дете, ужасът застига и тях под формата на видение на Розмари, в което тя е изнасилена от самия Сатана...
Оценка: 96 от 100
Британо-италианската продукция, базирана на кратък разказ от Дафни дю Морие, разказва за женена двойка, която наскоро е погребала дъщеря си. Във Венеция двамата срещат две сестри, едната от която твърди, че има специални сили и че покойната дъщеря на двойката се опитва да се свърже с родителите си и да ги предупреди за опасност. Със смелите творчески решения в себе си филмът предизвиква спорове около излизането си, но днес заслужава внимание заради задълбочения поглед към темата за скръбта, който го прави нещо повече от "просто филм на ужасите".
Оценка: 95 от 100
Черно-бялата класика по мотиви на романа “Франкенщайн” от Мери Шели добавя щипка романтика към познатия хорър. Легендарният Борис Карлоф е в ролята на най-самотното чудовище в историята на киното и копнее за половинка. А амбициозният учен д-р Франкенщайн (Колин Клайв) му създава обречената булка.
Оценка: 92 от 100
Лентата има две версии - от 1956 г. и 1979 г., като критиците дават по-висока оценка на по-стария филм. И двата обаче са базирани на романа “Крадци на тела” от Джак Фини. Историята е за здравен инспектор от Сан Франциско, който открива, че извънземни подменят хората с дубликати, получени от семена, подобни на растителните. Копията са визуално съвършени, но са лишени от емоции.
Оценка: 92 от 100
По романа “Меланхолия на съпротивата” от унгарския писател Ласло Краснахоркай и режисурата на Бела Тар се появява този класически хорър. Историята започва в малък унгарски град, в който пристига цирк, чиято най-голяма атракция е препарираният труп на истински кит. Хора от различни места се стичат пред цирковата шатра, за да видят останките на бозайника. Но в един момент тоновете мъртва плът събуждат необичайни събития в доскоро заспалото градче...
Оценка: 91 от 100
Камерата на унгарския режисьор Ласло Немеш ни отвежда в концентрационен лагер, просмукан от животински страх. Животът за затворниците няма стойност, но всички са се вкопчили в него и търсят начини да оцелеят, дори и да е само за няколко минути. Бившият ключар Саул Аусландер (Геза Рьориг) намира такъв. Немците му дават работа в газовите камери, където трябва да изгаря трупове и той я изпълнява, докато не намира тялото на момче, приличащо на сина му.
Оценка: 91 от 100
Образите от романа на Мери Шели са многократно използвани в киното, но когато става дума за класика при ужасите, критиката дава по-висока оценка на адаптацията на режисьора Джеймс Уейл от 1931 г. Борис Карлоф играе чудовището, оживяло чрез електричество, а Колин Клайв е в ролята на доктор Хенри Франкенщайн.
Оценка: 91 от 100
“Отвращение” с участието на Катрин Деньов е първият англоезичен филм на Роман Полански. Неговата основна тема е сблъсъкът между срам и похот при една млада жена, която се отвращава от сексуалните си желания. Филмът е прелюдията на Полански към по-късните му шедьоври, в които напълно разработва линията на психологическия ужас. И макар да е смущаващ за обикновения зрител, критиката го цени високо.
Оценка: 90 от 100
Филмът е успял да побере гения на Алфред Хичкок по отношение на камерата, избора на музика и създаване на нелогични страхове в хората. Историята се развива през 60-те години в американско градче на Западния бряг, което ненадейно е нападнато от птици.Чайки, лястовици и врани атакуват без причина, а загадъчните ситуации трупат напрежение, доведено до краен предел.