Трудно е да бъдеш жена в модната индустрия. Жените там често стават жертва на синдрома на жестоките момичета.
Докато бившата спайска Виктория Бекъм, която се превърна в дизайнер, демонстрираше новата си прет-а-порте колекция пред малка група редактори в хладен неделен следобед в Ню Йорк, някой в залата използва нейната искреност като оръжие.
В миналото Бекъм винаги е провеждала задълбочени представяния на моделите си, по време на които тя неформално описва всяка нова дреха, предлага известни подробности за тъканите, конструкцията и това как силуетът се вписва в нейния конкретен вкус.
Този път представянето в празна къща в Горен Ийст Сайд с елегантни архитектурни черти и уютна камина, беше пред по-голяма публика - и включваше по-официално дефиле. Но въпреки това Бекъм, която присъстваше и посрещаше гостите при появата им, реши да поддържа традицията и описваше изчерпателно всеки от тоалетите.
Тя сподели подробности за платовете, включително използвания в единия от моделите многоцветен жакард, изработен от нишки с три цвята, които при кръстосването си създадат дъга от оттенъци. Бекъм много се гордееше и със стотната поред рокля, която е създала - с цвят на горчица, с усукан силует и широк сив цип, плъзгащ се по гърба.
И тъжно откоментира червената си рокля без ръкави с дълбоко V-образно деколте и странични джобове: "Всеки сезон има една рокля, която изглежда наистина простичка, но всъщност е кошмарна", обяви Бекъм. "Е, това е тази рокля."
Да показваш облекло пред елитна публика не е като да пееш пред цели стадиони
Предните стаи на къщата бяха пълни с главни редактори на повечето основни модни списания и Бекъм изглеждаше малко нервна, опитвайки се да избягва директен контакт с очи с когото и да е в публиката.
Тази жена, която е била на сцена пред милиони, изглежда беше напълно наясно, че бива оценявана от изключително трудна публика - и после коментира: "Толкова се радвам, че това приключи" и се пошегува, че на практика е получила горещи вълни от безпокойство.
Но тя нямаше поводи за притеснение. Колекцията беше прекрасна. Не изпълнена с екстравагантност, а по-скоро включваща този тип дрехи, които жените - или поне тези с достатъчно пари и подходяща фигура - с удоволствие биха носили. И Бекъм, съпруга и майка, в момента бременна с четвъртото си дете, отбеляза, че колекцията е отражение на нейната собствена зрялост.
Но ако човек си помисли, че публиката ще бъде окуражаваща и също толкова зряла... би сбъркал много. Имаше сподавен кикот, многозначителни погледи и много вдигнати към тавана в имитация на ужас очи заради непрекъснатия поток от думи на Бекъм.
Със сигурност думите на бившата спайска бяха връщане към модната индустрия от 50-те години. Но такава е била и идеята й - да направи представянето на колекцията по-лично и без шума на съвременния бизнес.
Също така подходът й напомняше този, с който Том Форд представи дамската си пролетна колекция. Но неговият изобилен монолог предизвика изблик от възхвали от модната индустрия. Естествено, представянето от Форд преливаше от ирония - а самият Форд е царят на чара.
Основното престъпление на Бекъм изглежда беше нейната искреност. Тя не беше иронична. Не се опитваше да бъде съзнателно атрактивна. И „момичетата" от света на модата се обърнаха срещу нея. Гледката не беше приятна.
С изключение на няколко "свещени крави", модната индустрия не щади дизайнерките
Въпреки че модният бизнес е в огромната си част предназначен за жените, изглежда жените винаги имат най-големи трудности да завладеят въображението на тези, които определят царете и цариците в бранша. Сега жени като Дона Карън и Даян фон Фюрстенберг имат голям отпечатък върху американският моден бизнес.
Карън е еволюирала в типа дизайнер, който се опитва да улови емоционалността и силата на женствеността - и за есента тя го стори с колекция, изцяло съставена от тесни прави поли, сака с пристегната талия и луксозни палта, оформени в чувствена многоцветност, вдъхновена от перлите.
Есенната колекция на фон Фюрстенберг от умело изработени рокли с принт, наложена върху тесни панталони, буйните й искрящи туники и сака - и чувството й за леснопостижим блясък - и този път затвърди статута й на образцов нюйоркски дизайнер. Тя остава въплъщение на изключително уверената и секси дама, която почти всяка млада жени в модната индустрия си представя, че е.
Но докато изглежда има безброй млади мъже в модата, които са миропомазани като следващите велики дизайнери, с редки изключения жените същевременно тихо вървят напред, без много шум и определено без етикети като "любимка", "вундеркинд" или каквото и да е друго, което показва, че в тях се крие някакъв вид гений, борещ се да излезе на повърхността.
На мъжете в бранша се прощават доста по-сериозни гафове
Списъкът с мъже дизайнери, които в някой момент са били - или все още са - любимци на модния свят е доста дълъг, като обхваща както Дерек Лам и Филип Лим, така и Зак Поузън, Джейсън Ву, Такун Панигул - и сега Прабал Гурунг. Те са талантливи дизайнери - но също така изглежда, че просто имат предимството да бъдат мъже.
Те могат да очароват и ухажват жените-редакторки и моделите. А и сякаш това, което те могат да кажат за женския стил и женската привлекателност е по-основателно, по-правдоподобно, по-приемливо - или просто по-въодушевяващо. Просто защото идва от мъж.
Изглежда никой не се развълнува особено, че първото дефиле на дизайнера Скот Стернбърг за Band of Outsiders като цяло премина в тъмнина, тъй като светлините примигваха, движеха се непрекъснато и на практика правеха всичко освен това наистина да осветяват дрехите.
Неговата колекция отразяваше ексцентричния му поглед към клакическото американско спортно облекло. Но в много отношения изглежда, че му бе позволено да мине леко с дефиле, което до такава степен беше лишено от реални качества, че придаваше лош имидж на работата му като дизайнер. Но нямаше доловим кикот или тих смях заради абсурдното осветление.
И както винаги имаше очакването със спрян дъх на дефилето на Алекзандър Уонг, което също изглеждаше малко преувеличено предвид неговия сравнително скромен дизайнерски усет. Уонг е специалист по създаване на отпуснати тениски, провесени ниски панталони, интелигентно функционални аксесоари и този вид връхно облекло, кеото наистина отразява самоувереността на градския жител. Неговата есенна колекция беше наистина една от най-добрите му до момента - с ватени пончота и леко протрити шевове.
Наистина разрастването на неговия бизнес е доказателство за уменията му да преценява какво клиентите желаят да носят, но рядко модната индустрия е била толкова влюбена в дизайнер, чието най-голямо умение е неговото разбиране на комерсиалния пазар - а не чисто творческите му способности.
По-малка публика и по-малко ентусиазъм - въпреки безспорни качества
Вълната от гости, устремени за дефилето на Уонг в събота вечерта, по нищо не можеше да се сравнява с публиката, пред която дизайнерката Дарил Кериган представи няколко часа по-късно своята колекция - само на около десетина улици по-надолу.
Някои биха изтъкнали, че тя е една от първите нюйоркски дизайнерки, които излизат под светлините на прожекторите. В много отношения тя е предвестник на стила, лансиран от Уонг.
Нейният моден бизнес с марката Daryl K обаче е минавал през безбройни възходи и падения - и школата по бизнес на Харвард надали би посочила нейната фирма като положителен пример за компания от модния бранш.
И все пак, когато тя представи новата си колекция, логично възникваше въпросът защо не предизвиква същия вид ентусиазъм като Уонг. Дефилето й беше изпълнено с изтънчени наметала с горски флорални принтове, кожени легинси под просторни широки бели блузи и скъсени панталони, съчетани с добре скроени сака.
Когато Кериган излезе на подиума, за да се поклони пред публиката, тя за няколко мига се забави там - с ръцете си, сключени пред сърцето й, докато благодареше на зрителите. Това беше много кратък момент - но изглеждаше изключително неподправен и мил.
Наистина, жестът й би могъл дори да бъде описан като искрен. Но, за съжаление, това не печели на жените приятели в света на модата.
Колекцията на Виктория Бекъм наистина е чудесна във всеки детайл,що се отнася до имена като Дона Карън и Даян фон Фюрстенберг-те сами по себе си са се превърнали в модни институции.За мен това ,което е достойно за възхищение е ,че едно име от шоу бизнеса така умело налага един стил,една линия.Факта,че,каквото и да сложи Виктория на другия ден половината свят го копира е показателен....А за двойния стандарт-той не е само в модата,а и в киното,политиката,навсякъде...
Фрида, откровено злобния ти кометар говори за всякаква липса на стил у теб. За разлика от част от колекцията, която виждам...
И всичко това, щото има безброй Овци по света, които да им купуват измишльотините. Ако зависеха от мен, фамилия Бекъм одавна да са фалирали позорно - не се сещам нито един продукт техен, за който бих давал пари......
Оня .... да ама не зависи от тебе. Ако зависеше от мене ... ако знаеш колко неща щяха да станат. ама аз съм независим - от мен нищо не зависи
Зад колисите на NY fashion week. Снимки от boston.com http://momakat.net/2011/02/19/new-york-fashion-week-behind-the-scenes-by-boston-com/