Преди няколко месеца изпълнителният директор на Манчестър Юнайтед Ед Уудуърд в няколко изречения сумира значението на социалните мрежи във футбола.
"Търсенията в google на името на Анхел ди Мария са скочили 12 пъти след трансфера му при нас от Реал - каза Уудуърд. - Тези на Фалкао - 10 пъти. Когато подписахме с Дейли Блинд, последователите му в twitter се увеличиха със 72 процента..."
Преминаването в Манчестър Юнайтед - клуб №3 в света на социалните медии, е направило от тези отлични играчи мегазвезди със съвсем нова популярност.
Битката във facebook, instagram, youtube и twitter е не по-малко ожесточена от тази на футболния терен. И там нещата се владеят от двата най-мощни клуба на терена за новия век, а и вероятно не само за него - Реал и Барселона.
"Клубовете не могат да си позволят да пренебрегват социалните медии - казва Тим Бридж, експерт от футболния департамент на "Делойт и Туш". - Те са основен канал за информация до феновете, а и най-модерен такъв. Използването и експлоатирането на този инструмент във футбола тепърва ще нараства.
В наши дни връзката на клуба с неговия привърженик е колкото мачът в събота следобед на стадиона, толкова и видеото или снимките от него в социалните мрежи."
От голямата четворка на споменатите такива, facebook има най-голяма мрежа от потребители - над 1,3 милиарда души по света, а сред тях има поне 500 милиона футболни фенове.
Барселона доминира там, като клубният профил има вече над 80 милиона харесвания и над милион посетители онлайн във всеки един момент на денонощието.
Което доказва плътност на картата на света с хора, които харесват Барса - както и Реал (78 милиона последователи) и Манчестър Юнайтед (62 милиона).
Независимо от часа, в различна точка от планетата стотици или хиляди са в "отбора си" чрез най-достъпната връзка с него. Тоест - такива има достатъчно и на петте континента, във всеки часови пояс.
Тази армия от обожаващи и отдадени фенове не струва нищо на клубовете - платформите на социалните медии с охота осигуряват достъпа, а поддържането на профилите често е работа на един или двама служители от пресофиса.
Да, засега милионните кохорти от фенове във facebook, twitter и instagram не носят и директни приходи и печалби, но и тази формула ще бъде открита от футболните златотърсачи.
Засега стига, че глобалната популярност на Реал, Барса, Юнайтед и останалите от голямата десетка, расте с всяко харесване, кликване или гледане на видео в youtube.
За това колко важен е футболът в най-модерния прозорец към света, говори статистиката. Най-популярното събитие в twitter за годината е победата на Германия над Бразилия със 7:1 на световното, която е обект на 672 милиона туит поста!
Футболният гръм на полуфинала на Мондиала успя да надмине и трагедията с изчезналия малайзийски самолет, както и военните действия в Украйна.
Показателно.
На ниво социални мрежи се води и дуелът на всички футболни дуели - Роналдо срещу Меси. В последните 12 месеца паритетът между тях във facebook бе сериозно нарушен, като КР7 дръпна със 103-те си милиона харесвания срещу 76-те милиона на Лео.
Следващата стъпка, вече измината от големите клубове в някои от медиите, бе акаунти и профили на езиците на страните, където са най-популярни.
Във facebook Реал живее и на китайски дори, защото... пазарът и евентуалната подкрепа от феновете там са необятна величина.
А Ливърпул например откри с изследвания в Азия, че има близо 40 милиона фенове в Индонезия (около 1/7 от населението), което предизвика клуба преди година да отвори профили във всички канали на социалните медии на езика на местните. Така те се чувстват част от любимия клуб.
Влизат в него.
Битката за тези "гласоподаватели" става все по-ожесточена.