Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

14 години социална утопия

Фейсбук направи от културни и възпитани хора маргинали, а от маргинали - инфлуенсъри Снимка: Pixabay.com
Фейсбук направи от културни и възпитани хора маргинали, а от маргинали - инфлуенсъри

14 години Фейсбук са напълно достатъчно, за да разберем, че хората не са това, което са.

Фейсбук тотално девалвира разбирането за приятелството. Той сприятели хора, които никога не са се виждали, и други, които никога не биха искали да се видят.

Фейсбук развали много приятелства, свали много маски, сложи още повече и извади на показ най-истеричното у хората. Той направи от културни и възпитани хора маргинали, а от маргинали - инфлуенсъри в един безкраен парад на суетата.

Фейсбук преобърна представата за истина.

Никога не е имало повече истини от сега. Фейсбук корумпира разбирането за новина и маргинализира фактите. Кой се интересува от фактите, когато те не събират лайкове?

Фейсбук се оказа виртуалното доказателство за диалектическия материализъм - той даде на масите претенция за качество. Фейсбук направи хората равни. Той демократизира мисълта отвъд рационалното, за да отвори място на първия ред за необузданата емоция и афекта.

Колективните чувства са икономически фактор и Фейсбук най-добре знае това. Бизнесът зависи от тях, а социалната мрежа отвори широко вратата за новата политика навсякъде по света, която се свежда до управление на афективни колективни състояния като патриотизъм, паника и страх.

Фейсбук промени словото, изгони хумора и на негово място настани претенцията за морална доминация. Четенето излезе от мода, изместено от писането, а буквализмът стана новата религия на социалните медии.

Фейсбук ни накара "да харесваме" неща, които не харесваме. Той ни прелъсти и продаде кукитата ни.

Накара ни да извадим на показ неща, които не искаме. Фейсбук промени понятието за време и пространство, но най-вече обезцени общуването и идеята за споделяне.

Фейсбук забърза света, така че вече всичко ни се струва бавно, малко и безинтересно.

Единствената добра новина, след 14 години в доброволен плен, е, че краят на Фейсбук в този му вид е близо. Защото за днешните млади 14 години са достатъчни, за да направят от Фейсбук нещо старо.

За нас, останалите, деноминацията предстои.

Вместо да добавят - хората ще трият. Вместо да споделят, те ще скриват. Вместо да се присъединяват, ще се изключват. Махалото отива в другата посока.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените