Кметът Ан Идалго бавно, но сигурно върви към град или поне към център без автомобилен трафик. Тя не действа чрез преки рестрикции, но булевард след булевард в Париж се превръщат в пешеходни. Историческо решение на Идалго е да затвори за коли булевард по продължение на река Сена и да го превърне в парк и пешеходна зона.
Според едно от последните ѝ решения е всеки уикенд улиците на първи, втори, трети и четвърти район на Париж да бъдат забранени за автомобили. Изключение се прави само за жители на въпросните квартали, но със строго ограничение на скоростта.
По стандартите на Великобритания Йорк е среден град, който не би трябвало да има големи проблеми с трафика. Въпреки това Йорк води упорита война с автомобилите, най-вече заради красивия си средновековен център. Плановете са до 2023 г. този център да бъде изцяло освободен от коли, а до 2030 г. автомобилното движение да е ограничено само в покрайнините на града.
Засега всичко е на ниво планове на общинските власти и няма влезли в сила рестрикции. Основната цел е не само опазване на околната среда и чистотата на въздуха, но и това посетителите на Йорк да бъдат насърчени да обикалят живописния град пеш.
Преди три години центърът на Гент е толкова замърсен и въздухът е толкова непоносим, че доста кафенета отдавна са се отказали да изнасят маси навън. През 2017 г. сякаш за една нощ всичко се променя. Незначителната дотогава пешеходна зона е сериозно разширена, а до нея достъп имат само автомобили със специален режим на движение. Колите започват да минават по рингов път, който заобикаля центъра.
Междувременно доста компании се приспособяват към ситуацията. Куриери на фирми като DHL доставят със специални електрически скутери. Велосипедният трафик се увеличава с над 30 на сто. Сега вече откритите кафенета в центъра на Гент просто очакват своите посетители, след като пандемията отмине.
За да обезсърчи ползването на лични автомобили, Осло още през 2019 г. започва да премахва паркоместа в сърцето на града. Вместо тях се появяват велоалеи и пешеходни алеи, повече зелени площи и по-удобен градски транспорт, който води до най-важните точки в града. Улиците, които са лишени от паркоместата, пък са специално подбрани така, че като цяло потокът от автомобили към тях да намалее, след като нямат къде да спрат.
Плановете за тотална забрана на колите в центъра на Осло си остават. Немалка част от превозните средства на градския транспорт вече са заместени от електрически, но рестрикциите за автомобили, както посочват от „Гардиън“, ще включват и електромобилите. И в момента 64 на сто от жителите на града предпочитат или градския транспорт, или ходенето пеш, що се отнася до придвижването в центъра.
През януари 2020 г. Барселона обявява, че ситуацията с климата в града и замърсяването там е тежка и изисква спешни мерки. Първата крачка е налагането на сериозни данъци на по-старите коли с двигатели с вътрешно горене, на които е напълно забранено да навлизат в определени зони на испанския град. При нарушение следват солени глоби, особено ако извършителят е местен жител.
Втората част от мерките започва да обхваща центъра и жилищни зони, които определят като суперквартали. Последните представляват огромни карета от блокове и междублокови пространства. Улиците в тези квартали вече се превръщат в паркове и площадки за игра, а планът, както посочва „Би Би Си“, е до 2023 г. над 25 км улици да са изцяло пешеходни. Междувременно рестрикциите към колите с двигатели с вътрешно горене ще стават все по-тежки.
Амстердам е първият европейски град, който обмисля наистина пълна забрана за движение на автомобили на територията си. първият подобен опит ще бъде проведен между март и май 2021 г., когато за 8 седмици ще се движат единствено коли със специален режим и колите на градския транспорт.
По освободените от автомобили пътища ще могат свободно да се движат пешеходци и велосипедисти.