Ако екип "Култура и човешки капитал"към Филип Морис България може да бъде обобщен с една дума, то тя би била "грижа".
В началото на разговора ми с тях ме посрещат шест широки усмивки, готови да споделят не само с какво точно се занимава техният отдел и защо е различен от баналното "Човешки ресурси", но и как той успява да поддържа останалите служители в същото страхотно настроение.
The Top Employer Series
В поредицата от материали ви разказваме за екипите на Филип Морис България - компанията, която вече 6 години е обявена за Top Employer от Top Employers Institute. Историите на служителите разказват защо.
"Представете си една много голяма палитра от дейности и активности, които са насочени в разнообразни посоки", казва Анна Габровска, ръководител на екипа, за това с какво точно се занимават.
Тя подчертава, че иска този разговор да започне с вдъхновението - нещо, което Ани и колегите ѝ възприемат много сериозно.
"Вдъхновението е в основата на начина, по който привличаме служители и да сме добър работодател изисква усилена работа в организацията. Ние не само избираме кой е най-подходящият кандидат, но и му помагаме да започне своето приключение като служител в тази компания", обяснява тя.
Иванка Вазова, която също отговаря предимно за подбора на кадри за Филип Морис България, допълва, че именно това са дейностите, които радват екипа. Не без гордост отбелязва, че в последните няколко години, именно в трудните времена на пандемията, компанията се разраства почти двойно, а с това и способностите, свежите идеи и страхотните хрумвания, които движат организацията напред.
Оттук нататък обаче идва и частта с културата вътре в компанията.
"Отчитаме и измерваме по различни начини ангажираността на колегите ни. Непрекъснато търсим отговор на въпроса - вие като служител бихте ли препоръчали Филип Морис България като работодател на вашите близки и приятели", добавя Иванка.
Тук ключово е да се проучат мотивацията и нуждите на служителите и мнението им за начина, по който се случва работния процес.
"Ние искаме да се вслушаме в колегите си, за да направим работата им по-ефективна. Грижим се офисът ни да е спокойно и здравословно място, където хората идват с удоволствие на работа.", разяснява подходите на екипа Мария Лабешка.
Усмивките на двете най-нови попълнения в екипа също греят отчетливо. Благодарение на отдадеността на отдел "Култура и човешки капитал" Анна-Мария Христова и Михаела Христова са имали едно спокойно и уверено начало в компанията.
"В центъра на нашата вселена стои нашият служител и е изключително важно още от ден едно хората да разберат, че попадат в среда, изпълнена с позитивна енергия и среда, в която могат да научат много за това как се случва бизнесът ни.", отбелязват Анна и Иванка. Всички са убедени, че въпреки пандемията онбордингът се случва бързо, организирано и, най-важното, безопасно за служителите.
Преминаването към дистанционен модел на работа се случва гладко, защото екипът има ясна структура какви стъпки да следва, за да въведе всеки служител в работната му рутина.
"Новите ни служители получават възможно най-пълната картина в най-кратък срок от време. Така пъзелът бързо се подрежда", добавя Стефани Владимирова.
Михаела е от три месеца във Филип Морис България и ясно си спомня първия ден с вълнението, че ще бъде част от нещо толкова голямо, каквато е мисията за бъдеще без дим посредством комерсиализацията на бездимни алтернативи, които, макар и не без риск, са по-добра алтернатива от продължителното пушене.
Първият ѝ работен ден обобщава цялата динамика на екип "Култура и човешки капитал"- бил е интересен, изпълнен с усмихнати лица и хора, които я приемат отзивчиво за "Добре дошла!".
"В моя първи работен ден най-силно впечатление ми направи взаимодействието между екипите", допълва Анна-Мария.
Заедно с това позитивно навлизане сякаш неусетно идват и важните професионални уроци, които всеки от екипа научава за работата си в компанията. Питам кой е най-важният от тях, но бързо разбирам, че натрупаните знания вече са толкова много, че няма как да се обобщят в няколко думи и даже в няколко изречения.
И все пак, за Ани и екипа ѝ е ценно да се задават въпроси и да си любопитен. "Няма глупави въпроси", убедени са в "Култура и човешки капитал".
За тях е важно да следват максимата, че всеки проблем има решение и освен това може да бъде приет като нова възможност. "Трябва да търсиш решението на проблема, а не да се фокусираш върху него", убедена е Анна-Мария. Към това прибавяме и друг ценен съвет от Стефани - един професионалист трябва да се наслаждава на предизвикателствата и да учи.
"В бързо променящо се време и динамична среда е важно да знаеш, че със стария подход няма да постигнеш нов резултат. Промени подхода, мисли! Вярвам в онази максима - по-добре е да научиш човека да лови риба, отколкото да му я дадеш в ръцете", казва още Ани.
Според Стефани не е никак учудващо, че съветите към онези, които се колебаят дали да станат част от Филип Морис България, са сходни - да бъдат любопитни, да покажат, че са хора, на които може да се разчита, и да дават своето мнение, защото в компанията всеки глас се цени високо.
И въпреки че си личи колко е отдаден на професията си екип "Култура и човешки капитал", те винаги намират начин да разведрят както себе си, така и колегите си от други екипи. Да, "Култура и човешки капитал" могат да направят дори понеделниците приятно и усмихнато изживяване. С тази идея започват инициативата Happy Monday, която се случва вече повече от месец.
"Всички знаем, че началото на седмицата понякога е по-трудно. Ние искаме обаче да създадем настроение на хората в офиса, да прекараме време заедно, да имаме време за небрежни разговори", обяснява Мария. "По този начин всички усещат приятелското отношение между колегите и изграждат по-сплотени отношения", допълва я Стефани.
Фактът, че всеки се радва на приятния старт на седмицата, се усеща ясно. Целта е хората в компанията да чувства принадлежност като в същото време се чувстват щастливи, разказва ни Мария.
Стефани посочва и още един важен аспект - колегите вече искат да се виждат повече на живо в офиса, защото живият контакт е по-силен.
Усилията към това служителите да са щастливи далеч не се изчерпват с ароматно кафе, приятни разговори и повдигащи настроението сладкиши в понеделник сутрин. Екипът "Култура и човешки капитал" непрекъснато работи в три насоки - физическо, ментално и финансово благополучие на колегите си.
Целият октомври месец, например, е обявен за "Месец на менталното благополучие" и включва редица инициативи и информационни кампании как човек да помогне не само на себе си, но и на близките си в тази насока. Ноември пък е посветен на устойчивото развитие и отражението му в професионалния и личния ни живот.
Екипът цени високо българските официални празници, защото те са сред най-чудесните поводи за сплотено празнуване и са страхотен момент служителите да усетят колко високо са оценени. "Една поредица от книги, посветени на 3-ти март например, прави всеки щастлив и го кара да се чувства важен", казва Анна Габровска.
И не на последно място идва и "финансовото благополучие", което събира в себе си комплекс от ценни съвети, насоки и знания как служителите да инвестират, как да управляват личните си финанси и как да се чувстват спокойни в тази деликатна област.
"Слушаме внимателно колегите си и се интересуваме как и доколко сме им полезни. Непрекъснато искаме от тях обратна връзка и с радост можем да кажем, че на много малко места има подобно отношение", заявява Ваня и подчертава, че тук не става въпрос за материални придобивки.
А защо Филип Морис България е топ работодател за шеста поредна година според Top Employers Institute? Защото има най-добрия екип, категорични са Ани и екипът ѝ.
"Имаме вдъхновяваща визия, която привлича професионалистите в компанията и ни движи напред. Тук хората са целеустремени, искат да постигат резултати и заедно да изградят бъдеше, в което цигареният дим ще е само спомен. Поставяме си високи стандарти и ги изпълняваме, но в същото време работим заедно и сплотено. Цялата тази магия ни превръща в най-добрия работодател", казва в заключение тя.
Материалът се публикува с подкрепата на Филип Морис България